'Primero, háblame en castellano': la Plataforma per la Llengua denuncia un nou cas de discriminació lingüística al centre de salut de Guardamar

L'entitat recorda que negar l'atenció sanitària a un ciutadà per parlar la llengua és un cas de discriminació que vulnera l'Estatut d'Autonomia valencià. Per això, l'ONG del valencià ha adreçat dos escrits a la direcció del centre de salut i a la Conselleria de Sanitat Universal i Sanitat Pública exigint mesures per tal de corregir el greuge.

La Plataforma per la Llengua denuncia un nou cas de discriminació lingüística, en aquest cas a Guardamar del Segura, al sud d'Alacant. El fet es va produir el passat dissabte 15 de juliol al centre de salut del municipi. L'afectat va dirigir-se al punt d'atenció i d'informació del centre per preguntar si havia de passar per aquesta zona abans d'accedir a la sala d'espera. Segons ha explicat el pacient, en aqueix moment, la treballadora va interrompre el jove, que s'havia expressat en valencià, dient-li, amb to contundent, "primero, háblame en castellano". El pacient va canviar immediatament al castellà, ja que no sabia ben bé com reaccionar a la situació. Una vegada isqué de la consulta, el jove es va dirigir una vegada més a la zona d'admissió per demanar el full de reclamacions. Mentre l'omplia, es va adonar que no li havien facilitat el full de reclamacions, sinó un simple full de suggeriments. Finalment, després de queixar-se'n, li van fer arribar la instància adequada.

L'ONG del valencià considera molt greu l'actitud de la funcionària, puix que cap persona pot ser discriminada per raó de llengua, i encara menys en l'àmbit públic. L'entitat ha adreçat dos escrits a la direcció del centre de salut i a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, dirigida per Carmen Montón, exigint mesures perquè situacions com aquestes no es tornen a repetir. La Plataforma per la Llengua recorda que tots els ciutadans tenen dret de conèixer i utilitzar el valencià, oralment i per escrit, tant en les relacions privades com en les relacions amb instàncies públiques. Així, l'ONG del valencià, destaca que la negació de l'atenció sanitària a un ciutadà per parlar valencià és un cas de discriminació contrari a la legalitat de l'Estatut d'Autonomia valencià, a l'article 2 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV) i fins i tot a l'article 14 de la Constitució Espanyola.