Sortida cultural al Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí

El passat dimecres, 31 de maig, membres de les entitats de nouvinguts que formen part de la xarxa d'entitats que dinamitza la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants a les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua van dur a terme una visita guiada al Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí, a la Conca de Barberà.

La visita guiada va anar a càrrec de l'Albert, responsable de Comunicació del Museu, que els va conduir per les diferents sales de l'edifici antic del Museu, que era l'antiga casa pairal de la família Carulla, avui remodelada i condicionada amb les més modernes tecnologies per a fer de museu.

El museu, el patrocina la Fundació Carulla, antiga Fundació Jaume I, sorgida per iniciativa de la família Carulla. El sr. Carulla, nascut a l'Espluga de Francolí, en una família d'apotecaris del poble des del segle XVIII, fou el fundador del grup empresarial Gallina Blanca. Mitjançant la Fundació Carulla va dur a terme durant tota la seva vida diverses accions de mecenatge i suport a la cultura catalana, de les quals cal destacar el Museu de la Vida Rural que ocupa no solament l'antiga casa pairal, sinó també un nou edifici modern i un annex, a més del jardí i l'hort que hi ha darrere del Museu.

Des de la sala on s'exposen els diferents tipus de carros de pagès fins al primer tractor assequible, un Barreiros, passant per les diferents plantes on hi ha representacions de diferents estances dels masos: la cuina, el dormitori..., fins aquelles altres on es mostren les eines vinculades als diferents oficis de pagès: sembrar, podar, ensulfatar, segar, batre, llaurar... i aquells manuals que es van perdent amb el temps, des del ferrer, el marger, el picapedrer, al cistellaire, el teixidor, etc.

Un Museu modern, admirable, que conserva i exemplifica els treballs manuals del camp i la vida a pagès dels segles XIX i primera meitat del XX. No poden marxar sense admirar les escultures de petit format d'en Josep Traité, més d'un centenar, que reprodueixen tots els oficis i treballs que han vist abans i que constitueixen, per elles mateixes, la síntesi de tot el museu.

Aquesta visita és una de les diverses activitats programades pels voluntaris lingüístics i persones de les entitats de nouvinguts gràcies al suport de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.

Si vols participar en el programa del voluntariat lingüístic, ja sigui d'aprenent o d'ensenyant, no dubtis a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 933211803