El Ball de Serrallonga de Tarragona a Ciutat Meridiana, intercanvi i enriquiment cultural en català!

El grup de cultura popular del Ball d'en Serrallonga Petit de Tarragona visita la Biblioteca Zona Nord. L'Associació de Veïns de Ciutat Meridiana els ha rebut en el marc del Pla d'Actuació Lingüística Integral  "A Ciutat Meridiana, també en català".

El 20 de desembre, la Biblioteca Municipal Zona Nord de Barcelona va acollir l'acte que, en el marc del Pla d'Actuació Lingüística Integral a Ciutat Meridiana, tenia per objectiu fomentar l'intercanvi cultural entre una entitat de cultura popular tradicional i el barri, una de les zones amb menys persones catalanoparlants de l'àrea metropolitana. Durant tot l'any, els habitants del barri han pogut gaudir de tallers de contacontes, de creació musical, formacions als professionals...

L'Associació de Veïns/es els Eucaliptus va acollir l'intercanvi, en què va participar el Ball d'en Serrallonga Petit  de Tarragona. En l'acte es va fer una taula rodona on va participar el testimoni del llibre "Amb el català, Fem Pinya!", Yàsser Saadoune, gironí d'origen marroquí que va aprendre el català gràcies a la seva participació com a bastoner de la colla La Fal·lera Gironina; Josep Montiel, el president de l'Associació de Veïns i Veïnes Els Eucaliptus de Ciutat Meridiana; Èric Pujol, membre del Ball d'en Serrallonga; i Francesc Marco, membre de l'executiva de la Plataforma per la Llengua, que va dinamitzar el debat.

Un acte per a tota la família

Yàsser Saadoune va explicar la seva experiència migratòria i com va ser la rebuda lingüística que va tenir: "Quan vaig arribar a Catalunya, a  Roses, i la gent em veia amb aparença d'estranger,  directament em parlaven en castellà. No va ser fins a la meva arribada a Girona on vaig veure necessari aprendre català". El testimoni del Yàsser, juntament amb una desena més, es recull al llibre de biografies "Amb el català, Fem pinya!", un conjunt d'experiències de persones d'orígens diferents que, gràcies a la seva participació en el moviment associatiu de cultura popular catalana, han pogut incloure's al país. Tal com afirmava Francesc Marco, "vincular teixit associatiu i arrelament és bàsic per a la inclusió social", mentre Josep Montiel reivindicava la necessitat que hi ha a Ciutat Meridiana en aquest àmbit: "És un barri desarrelat de la cultura i de la llengua catalana, i per això és molt important que existeixin activitats d'aquest tipus". Èric Pujol va ser l'encarregat d'explicar i presentar el Ball d'en  Serrallonga Petit, una entitat en actiu des de 1988 que combina vers, dansa i música tradicional per als seus espectacles. Pujol va explicar que la seva Agrupació està oberta a tot tipus de persones i va assegurar que la participació en moviments culturals tradicionals és bàsica per a la plena inclusió de persones nouvingudes. Va recordar, a més, "la necessitat que els mitjans de comunicació donin ressò a les activitats del moviment associatiu i de la cultura popular per tal que es reconegui la tasca social que realitzen". En el torn obert de preguntes, un assistent va dirigir-se directament a Saadoune per preguntar-li l'opinió sobre la falta d'inclusió que encara existeix. Saadoune va explicar que, des del seu punt de vista i per la seva vivència amb la comunitat magrebina, hi ha hagut un xoc cultural important després de la primera onada migratòria a partir de l'any 2000. "La falta d'inversió en mediació intercultural i en plans específics és una de les causes que s'hagin acabat formant guetos. És normal: per al nouvingut és més fàcil no adaptar-se ni esforçar-se, i per al català d'aquí, passa el mateix".

Un cop acabada la taula rodona, l'Agrupació del Ball d'en Serrallonga Petit va oferir una actuació a tots els assistents. Acompanyats d'un timbaler, els infants van representar un diàleg amb els personatges històrics del bandoler Joan de Serrallonga i la seva esposa Joana. D'un a un, els nens i nenes de l'Agrupació feien un parlament amb tocs humorístics i d'actualitat i, tots junts, ballaven dues peces diferents al començar i tancar l'actuació. A la cloenda de l'acte, el grup infantil convidat i les famílies de Ciutat Meridiana van poder gaudir d'una xocolatada popular amb melindros elaborada pel grup de mares del Pla Comunitari de Ciutat Meridiana i usuàries del Pla d'Ocupació del barri.

Aquest acte ha estat possible gràcies a la col·laboració de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Tarragona.