Sortida cultural al CCCB: "La màquina de pensar: Ramon Llull i l’ars combinatoria"

Aquest dimecres 9 de novembre, un grup format per voluntaris i dinamitzadors lingüístics van participar en una visita guiada a l'exposició La màquina de pensar: Ramon Llull i l'ars combinatoria, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Concretament, van assistir-hi diversos participants i dues dinamitzadores de les Tertúlies Lingüístiques coordinades per la Plataforma per la Llengua, que tenen lloc a la Biblioteca de la Zona Nord de Nou Barris, a l'Escola Poble Sec i al Casal de Barri Folch i Torres, i membres de l'associació de dones pakistaneses ACESOP.

La primera pregunta que va fer el guia al grup ja ens va encarar cap al tema principal de l'exposició: com és que el Centre de Cultura Contemporània fa una exposició sobre un personatge del segle XIII? Doncs perquè la figura de Ramon Llull ha influït, i segueix influint, sobre filòsofs, científics i artistes de totes les èpoques. Així, l'exposició mostra aquesta influència sobre l'art actual amb obres de Salvador Dalí, Pere Tàpies, Perejaume, Josep Palau i Fabre, Josep Maria Subirats, Josep Mestres Quadreny , Jorge Oteiza i Raymond Queneau, entre molts d'altres.

Però no es tracta només de l'art i de la filosofia. L'exposició també explica que l'ars combinatoria de Llull i les seves idees d'interconnectivitat poden entendre's com un precedent de les calculadores i els ordinadors actuals. L'obra Al·legoria d'una calculadora, de Manfred Mohr, explicita plàsticament aquesta relació.

A la seva època, Llull va escriure en català (de fet, és considerat el pare de la literatura catalana), en àrab i en llatí per a poder arribar al màxim de gent del món conegut. Va ser un autor molt prolífic, amb més de 400 obres escrites, i el seu interès primordial era poder explicar la religió a través de la raó. Volia estendre la religió catòlica al món jueu i musulmà, tenint en compte les coincidències entre les tres religions.

La visita guiada es va organitzar en el marc del conveni signat entre la Plataforma per la Llengua i el CCCB, en el qual s'estableix una col·laboració mútua de caràcter periòdic entre ambdues entitats.