La Plataforma per la Llengua lidera una trobada d’entitats que treballen per promocionar i protegir les llengües no oficials a Europa

El proper dissabte, 5 de novembre, Barcelona acollirà l'Assemblea General de la Xarxa Europea per la Igualtat Lingüística (European Language Equality Network, ELEN), una associació que aplega més d'un centenar d'entitats que treballen per promocionar i protegir les llengües regionals o minoritzades.

La Plataforma per la Llengua, com a membre d'ELEN, organitza i lidera aquesta assemblea que se celebrarà a l'estadi del Futbol Club Barcelona, aprofitant que es compleixen cent anys del primer document oficial del club blaugrana escrit en llengua catalana.

Durant l'assemblea, els assistents posaran en comú les accions que fan en els seus països i traçaran estratègies perquè la Comissió Europea blindi la protecció a les llengües que no són oficials a la UE, ja que hi ha més de 50 milions de ciutadans europeus que tenen com a materna una llengua no oficial.

Aquesta jornada entra de ple dins l'estratègia de projecció internacional de la Plataforma per la Llengua. En el transcurs de la mateixa, l'ONG del català proposarà que la seva vocal, Rosa de les Neus Marco, sigui escollida vicepresidenta d'ELEN per guanyar força en aquesta entitat que representa prop d'una cinquantena de llengües històriques europees que no tenen caràcter oficial. Entre aquestes n'hi ha de grans, com el català o l'eusquera, però també d'altres que representen realitats més petites com el sard, el bretó o el còrnic.

Rosa de les Neus Marco és membre de l'executiva de la Plataforma per la Llengua, que la proposa com a vicepresidenta per la seva experiència internacional. Marco és investigadora de la UPF, domina set idiomes, té un màster en Estudis Transnacionals i ha fet diverses conferències arreu d'Europa sobre multilingüisme.

La presidenta del Parlament i el Govern escoltaran les veus europees

Dissabte, la presidenta del Parlament de Catalunya, Carme Forcadell, presidirà la inauguració de l'assemblea, donarà la benvinguda als assistents i presenciarà la taula rodona entre els eurodiputats Jill Evans i Josep Maria Terricabras. A més, representants del Govern de la Generalitat també es trobaran amb els delegats d'ELEN per conèixer la situació que viuen aquestes llengües, la majoria de les quals no tenen caràcter oficial a Europa i tenen dèficits de reconeixement.

En el transcurs del debat, es discutiran noves recomanacions per tractar el multilingüisme a Europa, s'exposaran casos de discriminacions d'algunes de les llengües i també hi haurà temps per posar sobre la taula el procés català. L'assemblea la dirigirà Davyth Hicks, secretari general d'ELEN i expert en llengües minoritàries i minoritzades i en els processos de regeneració d'aquestes. Entre els convidats, a banda dels eurodiputats, hi haurà experts com Sixto Molina del Secretariat del Consell d'Europa.

ELEN, una referència per a les llengües regionals

L'ELEN es va fundar l'any 2011 arran de la feina feta pels diferents comitès dels estats membres de la Unió Europea dins l'Oficina Europea de Llengües Minoritàries (EBLUL). La xarxa té l'objectiu de treballar per als 50 milions d'europeus que parlen llengües regionals o minoritàries (un 10% del total de la població). L'ELEN treballa actualment per a un total de 44 llengües regionals, minoritàries o amenaçades.

Les entitats que formen l'ELEN representen comunitats lingüístiques situades en diversos estats europeus. Està formada per 150 entitats amb seu en 22 estats d'Europa.