Una empresa fabricant de joguines ha estat obligada a etiquetar en castellà per vendre joguines a Catalunya

L'empresa s'ha posat en contacte amb la Plataforma per la Llengua per saber quina informació havia d'incloure obligatòriament en castellà. Des de l'entrada en vigor del Reial decret 1205/2011, qui no etiqueti les joguines en castellà s'exposa a la no certificació europea i a una sanció econòmica. En canvi, l'única normativa que estableix l'obligació d'etiquetar en català no s'aplica des de la seva entrada en vigor.

La Plataforma per la Llengua ha pogut saber que una empresa de la Catalunya Central que preparava les joguines per la campanya de Nadal ha estat forçada a etiquetar en castellà.

L'empresa havia previst etiquetar només en català, atès que és un producte vinculat a la cultura pròpia que només es vendrà dins del territori català i ha presentat el seu projecte de joguina i catàleg a la consultora que s'encarrega d'auditar la conformitat amb els requisits del Certificat Europeu EN-71-2015. La consultora ha exigit al fabricant que esmenés l'article presentant l'etiquetatge "en la llengua oficial de l'Estat". L'empresa ha consultat la Plataforma, que l'ha assessorada sobre quines parts de l'etiquetatge han de constar obligatòriament en castellà (i en català). Tot i això, la consultora, de qui depèn la conformitat per a l'autorització, li ha exigit que traduís totes les frases, inclosa la frase "fabricat a Catalunya" i la referència a "Espanya" de l'adreça, que li han dit que ha de constar com a "España".

Efectivament, la normativa espanyola obliga a etiquetar en castellà. El Reial decret 1205/2011, de 26 d'agost, sobre seguretat a les joguines estableix que les instruccions i les informacions referents a la seguretat dels productes han de figurar a les joguines, com a mínim, en castellà. Aquest reglament ja transposa la Directiva 2009/48/CE, de 18 de juny de 2009 del Parlament Europeu i del Consell que permet als estats obligar a l'etiquetatge de les joguines en les llengües que consideri per facilitar la comprensió. Espanya ha optat pel castellà. De fet, amb l'aprovació de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris (Reial decret legislatiu 1/2007), s'estableix, a més, el règim sancionador per a aquest tipus de faltes en l'etiquetatge. D'aquesta manera, el fabricant de joguines que no etiqueti en castellà s'exposa a una sanció d'entre 15.025,31 i 601.012,10 euros.

A l'ONG del català ja vam denunciar l'entrada en vigor del Reial decret 1205/2011, que multiplicava per 10 les imposicions del castellà al sector de les joguines. També hem fet públics els estudis que citen les 161 imposicions del castellà en matèria d'etiquetatge (l'any 2015) i les 340 que afecten les empreses.

La notícia del fabricant de la Catalunya Central és una demostració més que, mentre que la normativa que imposa el castellà té molts mecanismes per fer-se complir fins i tot abans d'arribar als procediments sancionadors, la normativa que estableix l'etiquetatge en català (la llei 22/2010 del Codi de consum) encara no s'ha aplicat des de la seva entrada en vigor, fet que no incentiva les empreses, que estan obligades a etiquetar en castellà, a fer servir el català, de manera que el 90% dels productes que es venen se situen fora de la llei.

De fet, el passat 22 de setembre el Partit Popular, a través de la seva diputada María José García Cuevas va tornar a mostrar el seu cinisme en presentar una proposta de resolució (vídeo) a la Comissió d'Empresa i Coneixement del Parlament de Catalunya per demanar que no s'apliquin els articles lingüístics del Codi de consum en favor d'una suposada llibertat de mercat. El diputat de la CUP Albert Botran va respondre-li amb les dades de la Plataforma per la Llengua i li va retreure: "Vostès estan molt preocupats pel rètol del comerç; travessin la porta del comerç i un cop passin per totes les prestatgeries s'adonaran que allà el problema desapareix, perquè majoritàriament tot està etiquetat en castellà perquè la norma obliga a etiquetar en castellà i no en català." Els portaveus de Junts pel Sí, Catalunya Sí Que Es Pot i el PSC van retreure al PP la contradicció entre presentar-se com el garant de l'Estat de Dret i demanar que no s'apliquin les lleis que no li agraden.