La Fundació Huguet nomena Antoni Royo i Pérez "Valencià de l'Any"

El 9 d'octubre, a la sala de plens de l'Ajuntament de Castelló, se celebrarà l'acte de lliurament de premis, que també reconeixerà la tasca de l'Aplec dels Ports.

La Plataforma per la Llengua celebra el merescut reconeixement que la Fundació Huguet atorgarà a Antoni Royo, membre de la junta executiva de l'entitat, per la seva trajectòria de defensa de la llengua del país.

Antoni Royo Pérez rebrà el premi «Valencià de l'Any», atorgat per la Fundació Gaetà Huguet, en un acte públic a l'Ajuntament de Castelló de la Plana, el proper 9 d'octubre del 2016, diada nacional del País Valencià.

Nascut a Castelló, 8-10-1954, Antoni Royo és llicenciat en Filosofia i Lletres per la Universitat de València, i delegat a Castelló d'Acció Cultural del País Valencià, des del 1978. A més forma part de l'executiva nacional de la Plataforma per la Llengua, l'ONG del català, des del 2012.

Com a escriptor, amb el pseudònim de Jordi Querol, ha publicat onze novel·les. Amb Moisés Mercé (pseudònim de Rubén Montanyés), és autor de les novel·les policíaques i polítiques Abans moros que catalans (1984), València 1977 (1989) i Cap a la ciutat (1993). En solitari, Antoni Royo ha escrit relats de ciencia-ficció com ara El planeta perdut (1993) i Dos mons, un planeta (2001), o novel·les sobre política contemporània, La secta dels suïcides (1997) i La banda de Moebius (2006). És autor també d'una trilogia sobre la història contemporània valenciana, formada per Quan bufa el ponent (premi Samaruc a la millor novel·la juvenil, 1993), Els venjadors valencians (1999) i Llancen crits de llibertat (2001), i també d'una altra trilogia sobre la història de Romania, iniciada amb No aixafaran el meu poble (2004), per difondre el coneixement mutu entre valencians i immigrants d'origen romanés. Antoni Royo ha publicat també una biografia del general valencià Joan Baptista Basset, el cèlebre militar maulet, heroi de la Guerra de Successió.

Les novel·les d'Antoni Royo, a més de relats amb intriga, fan pensar sobre el món i tenen un caràcter bel·ligerant a favor de les llibertats, dels drets dels oprimits i del progrés de la humanitat.

Antoni Royo rebrà el premi Valencià de l'any 2016, atorgat per la Fundació Huguet, com a personalitat notable en el món de la defensa i promoció de la cultura i la identitat del País  Valencià. Entre altres activitats, ha estat coordinador a Castelló de les campanyes a favor de la llengua en l'ensenyament, de les diverses manifestacions a favor de la recepció de TV3 al País Valencià, i també de Radiotelevisió Valenciana.

Fins ara ha rebut el premi d'Honor Societat 2002, de l'associació Josep Climent de Castelló, i premi Socarrat Major 2012, atorgat per l'associació Socarrats de Vila-real.

Des de l'ONG del català volem fer arribar així mateix la nostra felicitació a totes les persones que fan possible des de l'any 1978 l'Aplec dels Ports, una jornada de celebració i reivindicació que es fa anualment als pobles de la comarca històrica dels Ports.