La Plataforma per la Llengua constata que les recomanacions eliminades per TSJC no s’aplicaven

Davant la notícia publicada als mitjans de comunicació sobre la sentència del TSJC, la Plataforma per la Llengua constata que les recomanacions afectades per aquesta sentència sobre el protocol d'usos lingüístics per al sector públic de Catalunya i del Protocol d'usos lingüístics per a la Generalitat de Catalunya, lamentablement ja no s'aplicaven.

Així, per exemple, articles anul·lats com el que fa referència "tant si la conversa la comença l'usuari com el treballador, es mantindrà en català -independentment de la llengua que utilitzi l'interlocutor-, excepte en el cas que l'usuari manifesti dificultats per entendre el català o demani ser atès en una altra llengua oficial", no es complien. Dins el sector sanitari mateix, d'on ve el recurs, actualment no és només que no es mantingui la conversa el català, sinó que en molts casos, inclosos metges, actuen en sentit totalment oposat. En aquests casos el castellà actua com a llengua preferent, la primera per iniciar la conversa, i no hi ha canvi de llengua encara que l'usuari o pacient parli en català. Els incompliments del reglament afecten per descomptat molts dels altres punts, fins i tot en les informacions exposades dins els centres públics.

Durant el 2015, la Plataforma per la Llengua va rebre més de 100 queixes per dèficits en l'ús del català al sector públic. Ha rebut queixes per funcionaris de centres hospitalaris i de la Generalitat de Catalunya que actuen només en castellà i com a única primera llengua d'atenció i manteniment posterior de la conversa tot i que l'usuari parli català, documentació tramesa només en castellà, megafonia que no és en català i coaccions als usuaris a fer-ne ús, això inclou fins i tot metges d'hospitals públics o centres d'atenció primària que han obligat als pacients a parlar en castellà, fins i tot de males maneres.

Més enllà de la manca actual d'aplicació d'aquests protocols, la Plataforma per la Llengua denuncia els incompliments en l'aplicació d'altres lleis fonamentals com la Llei de política lingüística o la Llei del Codi de consum de Catalunya, encara que no hi ha hagut encara cap sentència en contra.

D'altra banda constata que mentre les darreres sentències actuen contra tot intent de fer el català llengua preferent a Catalunya sí que ho permeten allí on el castellà és llengua pròpia. Fins i tot avalen que la llei estableixi el castellà com a única llengua preferent de les administracions públiques en els territoris de parla catalana. Aquests serien els casos de l'àmbit de justícia, la policia de l'Estat, la guàrdia civil, l'exèrcit, l'Agència Tributària de l'Estat, l'Administració de l'Estat en general o el principi constitucional que afecta tots els ciutadans de parla catalana d'únicament d'estar obligats a saber castellà.