L’acte “El català, llengua comuna” omple de gom a gom la plaça Catalunya de Barcelona

L'acte "El català, llengua comuna", que la Plataforma per la Llengua i vint associacions de persones representants de la immigració van celebrar ahir, durant la diada de Sant Jordi, amb l'objectiu de destacar el català com a eina d'inclusió de les persones nouvingudes i com a element que contribueix a la cohesió social, va ser un èxit. La part central de la plaça Catalunya de Barcelona es va omplir durant tot el dia de nombrosos espectadors que no es van perdre les diferents ctuacions incloses en el programa.

L'acte va començar a les 12 del migdia amb una mostra d'entitats, però les actuacions musicals es van iniciar a partir de les 17.00h i van durar fins prop de la mitjanit. "El català, llengua comuna" és el lema sota el qual s'han aplegat els actes d'aquest any, que resumeix molt bé la filosofia amb la qual les entitats organitzadores han concebut la celebració del Sant Jordi. La nostra realitat sociolingüística és la d'un país multilingüe on, a part de les llengües pròpies (el català i l'aranès), s'hi parlen més de 200 llengües, com el xinès, l'anglès, l'àrab, el gallec, el castellà, l'amazic o el wòlof. En aquest context de diversitat lingüística el català és la llengua que ens uneix a tots i a totes. És l'idioma que compartim i amb què ens entenem, és la llengua comuna.

La Plataforma per la Llengua, amb la celebració del Sant Jordi, pretén afavorir l'intercanvi i la relació de les entitats d'immigrats i de les persones acabades d'arribar amb les entitats i la població catalana, amb la intenció de facilitar la incorporació de les persones nouvingudes a la societat d'acollida i d'incentivar les relacions interculturals.

Durant tot el dia, en un escenari muntat al mig de la plaça, es van anar succeint nombroses actuacions musicals, de dansa i de teatre, en les quals es van anar intercalant el català amb moltes de les altres llengües que es parlen al nostre país, com l'amazic, el xinès o el wòlof. Entre d'altres intèrprets i grups, l'acte va comptar amb les actuacions de Mònica Green i de les formacions Immigrasons i Nour. Però també hi va haver música i dansa africanes amb Kavocheva, música tradicional pakistanesa amb Milap, dansa boliviana a càrrec de Tinkuna, que va actuar juntament amb la Colla de Diables de Vilassar de Dalt, titelles, recitació de poesia amaziga i també de poemes de Muhammad Iqbal, activitats per als infants, signatura de llibres d'autors d'origen estranger que escriuen en català i una mostra d'entitats. Intercalat entre les diferents actuacions, també es va llegir el manifest de l'acte, "El català, llengua comuna", amb el qual les entitats signatàries destaquen el fet que el català esdevingui la llengua d'acollida.

Les entitats que coorganitzen l'acte i que signen el manifest són: Casal Argentí a Barcelona, Associació Catalana de Residents Senegalesos, ITRAN (Associació d'Amics del Poble Marroquí), Kavocheva (Associació Cultural de Costa d'Ivori), Associació de Treballadors i Immigrants Marroquins de Catalunya (ATIMCA), Associació de Treballadors Pakistanesos, Asociación de Mujeres Chinas de Catalunya, Asociación de Mujeres Ecuato-guineanas E'Waiso Ipola, Llactacarú (Asociación de Immigrantes Ecuatorianos en Catalunya para la Solidaridad y la Cooperación), Centro Boliviano-Catalán, Centre Cultural Camí de la Pau, Cornellà Sense Fronteres (membre del grup Agraw Amazic N'Katalunya), Immi.cat, Tamettut (Associació de Dones Amazigues per la Cultura i el Desenvolupament), Comunitat Palestina de Catalunya, Federació d'Associacions Americanes de Catalunya (FASAMCAT), El Mirador dels Immigrants, Veu pròpia, Els Altres Andalusos, Federació de Col·lectius d'Immigrants de Catalunya i Plataforma per la Llengua. L'acte també compta amb la col·laboració de diversos departaments del Govern, com la secretaria per a la Immigració del departament d'Acció Social i Ciutadania, la secretaria d'Acció Ciutadana del departament de Governació i Administracions Públiques, la secretaria de Política Lingüística o el departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, de la regidoria de Drets Civils de l'Ajuntament de Barcelona, d'Abacus Cooperativa i de l'editorial La Galera, a més de nombrosos mitjans de comunicació.