Prenem consciència de la discriminació lingüística que patim els catalanoparlants

A inicis del desembre passat, coincidint amb la campanya electoral per a les eleccions espanyoles, la Plataforma per la Llengua va activar un test de 10 preguntes relacionades amb el català i el seu reconeixement per part de l'Estat espanyol en diversos àmbits que afecten la nostra vida quotidiana.

Aquesta setmana passada, el Consell d'Europa també va alertar el govern espanyol sobre el tracte discriminatori que pateix la llengua catalana i va demanar millorar la legislació envers el català a través de 6 recomanacions. Una bona notícia que reafirma la situació anòmala del català dins l'Estat espanyol i que denuncia la Plataforma per la Llengua a través d'aquest test i les nombroses campanyes i documents de conscienciació lingüística que duem a terme periòdicament.

Després de dos mesos, més de 6.000 persones han participat en aquesta campanya que tenia com a objectiu final fer prendre consciència als participants que els catalanoparlants som discriminats lingüísticament, malgrat que molt sovint no som conscients d'aquesta realitat.

Els resultats del test ens mostren que hi ha un gran nombre de persones que són plenament conscients d'aquesta situació anòmala que pateix la llengua catalana dins l'Estat espanyol. Malgrat això, hem pogut detectar que molts dels participants creuen que la llengua catalana gaudeix d'un estatus superior al que l'Estat espanyol li atorga. Per exemple, un 63% dels participants creia que el català era reconegut com a llengua oficial de l'Estat a la Constitució espanyola, quan l'única llengua oficial de l'Estat és l'espanyol. Aquesta manca de reconeixement és un cas únic a la Unió Europea i al conjunt de països de tradició democràtica. Tots els estats amb llengües de les dimensions del català, o amb un percentatge de parlants semblant, sempre les reconeixen com a llengua oficial de l'Estat al màxim nivell.

Un dels últims estudis que hem publicat, i que pot ser del vostre interès per aprofundir sobre aquesta problemàtica, han estat les Balances Lingüístiques, un llibre blanc sobre el tractament del català respecte l'espanyol a l'Estat espanyol.