El Braille i les persones cegues, activitats de la Plataforma per la Llengua al Maresme

El divendres 22 de gener, l'Associació Catalana per a la Integració del Cec (ACIC) ens va oferir una interessant i pràctica xerrada sobre el sistema de lectoescriptura tàctil Braille per a les persones cegues, que va anar a càrrec de dos dels seus membres, l'Agustí Vilar i en Francesc Vila. La seva ceguesa total no va impedir que es desplacessin en tren fins a Canet per explicar-nos les seves experiències. Va excusar la seva presència per motius personals la Paquita García.

La xerrada es va basar principalment en la història, el funcionament, els usos quotidians del sistema tàctil de lectoescriptura Braille i la importància que ha tingut i té per a les persones cegues. Vam veure en viu diferents estris d'aprenentatge i de suport als cecs, llibres, un mapa amb relleu, el pack especial per anar a votar als diferents comicis (excepte a les eleccions municipals), productes etiquetats amb la codificació Braille (un medicament i una botella d'aigua), així com l'alfabet complet que ens vam poder emportar cap a casa. També vam visualitzar una presentació a la pantalla gran de la sala amb imatges d'aparells per a la lectoescriptura en Braille, articles comercials adaptats i altres objectes que inclouen la codificació tàctil. Finalment, per acabar l'acte, vam veure fotografies de la casa del creador de l'alfabet, el francès Louis Braille, actualment un museu que conserva la casa tal com era originàriament.

Consulteu en aquests enllaços del web de l'ACIC com funciona la codificació Braille:

Des d'aquesta pàgina volem agrair als dos ponents el temps que ens van dedicar per fer possible aquest acte a Canet i acostar-nos a la realitat de les persones amb ceguesa.

Altres activitats de la Plataforma per la Llengua Maresme

La territorial de la Plataforma per la Llengua del Maresme va proposar fer un taller de Scrabble en català a l'Institut Els tres turons d'Arenys de Mar. La voluntat d'aquesta activitat era fer dels tallers de Scrabble una eina d'aprenentatge més per als mestres en la gran tasca educativa que fan.

El taller va ser realitzat per la Federació internacional de Scrabble en català (FISC) el passat divendres 22 de gener. El FISC va ensenyar als alumnes a jugar-hi i també se'ls va animar a participar en els campionats de Scrabble escolar que es realitzen arreu del país per a fer així més atractiu el fet de seguir-hi jugant, i per tant, aprenent i descobrint més coses de la llengua catalana de manera lúdica.