La Plataforma per la llengua constata la dificultat de llogar cotxes en català a l’aeroport del Prat i per Internet

Presentem un nou informe que constata diverses il·legalitats envers els drets lingüístics dels consumidors en l'atenció telefònica, l'oferta de documentació contractual i la informació per al consumidor. El català està també està força arraconat en l'activitat de lloguer per Internet. Des de l'ONG del català endegarem un seguit d'actuacions per incidir en la millora del servei i en el compliment de la llei.

La Plataforma per la Llengua ha fet públic un informe de l'oferta lingüística en català al sector del lloguer de cotxes, especialment en el sector amb més finalitats turístiques. L'estudi ha avaluat l'atenció presencial de les 7 empreses que operen dins les terminals de l'Aeroport de Barcelona (Avis-Budget, Enterprise Atesa, Europcar, Firefly, Hertz, InterRent i Sixt). A més s'han analitzat l'atenció telefònica i a Internet de 14 empreses més del sector, en aquest cas, webs proveïdors de serveis online que actuen com a agents intermediaris.

L'estudi ha permès constatar diverses pràctiques que vulneren els drets lingüístics dels consumidors previstos al Codi de consum de Catalunya. La majoria de les irregularitats constatades han estat en l'atenció telefònica, tot i que també se n'han detectat en l'àmbit de l'oferta de documentació contractual i d'informacions de caràcter fix.

En l'informe comparatiu de les empreses amb presència a l'aeroport, s'ha atorgat una puntuació a cada empresa segons la seva oferta lingüística, tenint en compte el web, l'atenció oral, la retolació i l'oferta de documentació. Les millors puntuacions (0-10) les han obtingut les empreses Enterprise Atesa (7) i Sixt (6,5), seguides d'Avis-Budget (5,5), Europcar (5,5) i InterRent (5). Les empreses Hertz (2,5) i Firefly (1) (que pertanyen al mateix grup empresarial) han estat les que pitjor atenció lingüística ofereixen i les que més vulneren els drets protegits per llei.

Tenint en compte que cada cop es fan més gestions per Internet, la Plataforma per la Llengua mostra la seva preocupació per la possible reculada de drets dels consumidors amb el major ús de noves tecnologies atès que els drets lingüístics al sector estan menys regulats i que són ben pocs els webs que permeten fer la contractació en català ja que del total de 21 empreses estudiades (entre empreses de lloguer i webs intermediaris), només Rentalcars i Bookingcar disposen d'una versió en català del seu web.

L'informe és la primera part d'un conjunt d'accions que durà a terme l'ONG del català, que té previst exigir a les empreses uns usos responsables i adaptats a la normativa i demanar l'actuació dels poders públics que preguin les mesures pertinents.

La Plataforma per la Llengua també fa una crida a la ciutadania a exercir un paper actiu perquè se li garanteixin els drets lingüístics.