L'Ajuntament de Barcelona entrega la Medalla d'Or al Mèrit Cultural a Martí Gasull i Roig, a títol pòstum

Ahir, dimecres 18 de desembre, l'Alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Trias, va entregar la Medalla d'Or al Mèrit Cultural a títol pòstum a la família d'en Martí Gasull i Roig, membre fundador de la Plataforma per la Llengua, en reconeixement a la seva tasca en favor de la llengua i la cultura catalanes.

El Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona va acollir ahir l'acte d'entrega de la Medalla d'Or al Mèrit Cultural a títol pòstum al fundador i ideòleg de la Plataforma per la Llengua, Martí Gasull i Roig, en reconeixement a la seva tasca en favor de la llengua i la cultura catalana. La Medalla la va recollir la seva família: la seva mare, Pilar Roig, el seu pare, Martí Gasull, i el seu Germà, Bernat Gasull, que va dedicar-li un emotiu discurs. Amb les seves paraules, que podeu consultar transcrites íntegrament aquí, va lloar el talent innat del seu germà  pel treball incansable, per la feina que no es veu: "Aquesta feina de formigueta, constant, perseverant, esgotadora.,... no és fàcil, però i tant que la reconeixem. Res no t'ha estat fàcil. Això és la glòria dels lluitadors, que res els és fàcil. Com deia el savi potser has estat afortunat, perquè això t'ha fet tossut i perseverant, t'ha fet més gran". En el discurs, també s'enrecordava de la principal lluita del Martí; la cultura i, sobretot la llengua catalana: "La cultura, la llengua, no és només la part fonamental del que ens constitueix, sinó la nostra contribució particular a la riquesa del món. Lluitar per què el català sigui una llengua normal és lluitar per fer un món més ple, és lluitar per la llibertat d'un poble, però sobretot és lluitar per la llibertat, així, sense cognoms, perquè de llibertat només n'hi ha una."

En el mateix acte, Jordi Manent, President del Centre per la Normalització Lingüística de Barcelona, dedicava una glossa a Martí Gasull: "Perquè... avui què homenatgem? Avui podríem homenatjar el ciutadà anònim -o poc conegut, no mediàtic- que creu en la cultura de l'esforç, en la feina ben feta i en la cohesió social i nacional del país. Però no només homenatgem això. També enaltim l'esperit de sacrifici i el patriotisme; avui homenatgem un gran defensor de la llengua catalana, un activista de referència i un alpinista important. Avui homenatgem en Martí Gasull, un personatge èpic del nostre país." Quin gran resum, creiem. Podeu, tot i així, consultar la transcripció íntegra del discurs aquí.

En Martí va ser un dels membres fundadors d'aquesta entitat ara fa 20 anys i va treballar enèrgicament per la llengua i la cultura del nostre país. Malauradament, va abandonar-nos després d'un accident de muntanya al Nepal ara fa poc més d'un any.

Podeu visualitzar un vídeo resum de l'acte en aquest enllaç