Més de tres-centes persones a l'acte en defensa de la llengua catalana i en suport a la vaga indefinida dels docents de les Illes Balears

L'Espai Mallorca de Barcelona i Somescola.cat, coordinadora de la qual en forma part Plataforma per la Llengua, van celebrar ahir al vespre aquest acte que va comptar amb la presència de l'eivissenc membre de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans, Isidor Marí, l'escriptor mallorquí, Sebastià Alzamora, i el professor de català, Joan Servera.

Ahir dimarts 1 d'octubre, l'espai Mallorca va fer el ple en l'acte de defensa de la llengua catalana i en suport a la vaga indefinida de docents de les Illes Balears. Més de tres-centes persones van assistir a la nova seu situada a la Plaça Vicenç Martorell 1, en un acte organitzat conjuntament amb Somescola.cat. La mostra de suport ha comptat amb la presència de l'escriptor mallorquí Sebastià Alzamora, l'eivissenc Isidor Marí, membre de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans i Joan Servera, professor de català que ha parlat de la seva experiència com a docent.

L'acte ha comptat amb representants de les següents entitats: la Plataforma per la Llengua, Òmnium Cultural, FAPES, la Federació Catalana d'Associacions i Clubs UNESCO. FCACU, la Coordinadora d'Associacions per la Llengua (CAL) , el PEN Català, la Federacio de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) , el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, la FSIE-CAT (Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament de Catalunya), CIEMEN,  FETE-UGT , la Associació Diomira i la  Taula per a la Infància il'Adolescència de Catalunya (TIAC), les Escoles Associades a la UNESCO,el  Consell Nacional de la Joventut de Catalunya i Comissions Obreres.

L'esdeveniment s'ha iniciat amb el parlament d'Isidor Marí, en el que ha parlat sobre la normalització lingüística en l'àmbit administratiu i educatiu com a motors de l'integració social. El lingüista ha definit el Govern de les Illes i el Govern de Madrid "com un govern irresponsable que respon a una estrategia des del LAPAO a la ofensiva a Catalunya". Marí ha explicat que l'implementació del decret TIL ha estat sense consultar la Universitat, que és l'òrgan consultiu de les Illes  en matèria lingüística. "El Govern de les Illes -ha dit el filòleg- ha estat brusc, s'ha saltat els consensos i els tribunals i, per primer cop, la societat illenca surt al carrer a dir prou". Marí ha declarat que el governants "usen i abusen del poder, la vaga indefindida és difícil que es pugui mantenir però perderan vots i molta gent que els va votar potser ja no ho farà".

El segon torn de paraula ha estat el de Joan Servera, docent mallorquí resident a Barcelona. Servera ha explicat la seva experiència a les aules i la incapacitat dels docents per poder impartir classes en anglès amb un B2,  ja que els alumnes "ni aprenen anglès ni aprenen l'assignatura" i que el decret nomès respon al fracàs de la llei de "llibertat d'elecció", on els pares podien decidir si volien l'educació dels seus fills en català o castellà i "davant del 80% de pares que volia l'ensenyament en català el Govern es va inventar el TIL". "El TIL no és una qüestió pedagògica, és una qüestió lingüística i política" ha declarat el docent i ha recordat que "Els mestres perden diners cada dia. Els mestres estan fent vagues perquè els alumnes tinguin una educació decent. Tenen una gran categoria moral, molt superior als dels polítics". "Jo no conec mestres que no vulguin que els alumnes aprenguin, jo conec polítics que volen que els alumnes no aprenguin" ha finalitzat el professor mallorquí.

El darrer en parlar ha estat  Sebastià Alzamora, l'escriptor ha declarat la seva admiració pels docents perquè considera que són "els fonaments de la comunitat i del pais.  I surten al carrer pels interessos d'aquesta, jugant-se ésser represaliats".

Els parlaments han acabat amb la frase de Isidor Marí que ha aixecat el públic entre aplaudiments "els hi sortirà el TIL per la culata". De fet, aquesta mostra de suport és la primera activitat que acull aquest nou Espai Mallorca que es va reinaugurar el divendres passat amb una programació que inclou música, teatre i dansa i, en general, cultura feta a les Illes i arreu dels Països Catalans.