La Plataforma per la Llengua assessora a la víctima d’una nova discriminació lingüística a l’Hospital Jaume I de Castelló

Segon cas de discriminació lingüística a Castelló de la Plana en poques setmanes. Aquest cop ha succeït a l'Hospital Jaume I de la capital de la Plana Alta el passat 31 de desembre. L'Elvira Safont, veïna de Vistabella del Maestrat, va entrar a una consulta i per ordre del doctor, es va estirar a la llitera i es va treure les sabates. 'Aquest matí he anat a córrer i ara ja no puc posar el peu a terra', va explicar-li al doctor. Ell, sense mirar-la, li va respondre, en un to pausat i en castellà: 'Vostè és una mal educada, això és Espanya i m'ha de parlar en espanyol; jo m'he adreçat a vostè en espanyol, no en valencià; per tant, per educació, vostè m'hauria d'haver parlat en espanyol'. L'Elvira, que anava acompanyada de la seva germana, es va quedar atònita, astorada, i no va tornar a pronunciar cap paraula davant el metge, ni tan sols quan ell, minuts més tard, li va lliurar les radiografies i el diagnòstic.

Davant la flagrant discriminació lingüística patida per la ciutadana, l'Elvira va contactar amb diverses entitats, entre ells la Plataforma per la Llengua, per tal d'obtenir assessorament jurídic. L'ONG del català va informar a l'Elvira que el metge havia vulnerat la Llei 4/1983 de 23 d'Ús i Ensenyament del Valencià que estableix que tots els ciutadans tenen dret a usar el valencià oralment i per escrit en les relacions amb les instàncies públiques, així com que ningú no podrà ser discriminat pel fet d'usar qualsevol de les dues llengües oficials.

La Plataforma per la Llengua va animar a l'Elvira va posar queixes i a fer-ho públic per tal que aquesta nova discriminació no quedés impune. L'endemà es va personar a l'hospital per presentar una reclamació i d'aleshores ençà també ha presentat al·legacions al Síndic de Greuges, a la Generalitat i a la mútua Adeslas, de la qual s'ha donat de baixa. De manera complementària, s'ha procurat l'assessorament d'un advocat.

L'ONG del català lamenta profundament aquesta nova agressió per motius lingüístics i farà un seguiment del cas perquè no quedi impune. Al mateix temps, l'entitat referma el compromís amb tots els ciutadans que vegin vulnerats els seus drets civils i lingüístics i exigeix a la Generalitat Valenciana que prengui les mesures necessàries per evitar noves discriminacions i vexacions a ciutadans per emprar el valencià en les relacions amb les institucions públiques.