El català llengua de cohesió social, també a Ràdio Sabadell

Les entitats sabadellenques de defensa de la llengua volem mostrar el nostre desacord amb que Ràdio Sabadell deixi de tenir la llengua catalana com a llengua vehicular i de cohesió social. Les entitats recordem que el Reglament d'ús del català del consistori estableix que en els mitjans de radiodifusió i de televisió públics, aquesta ha de ser la llengua d'ús habitual

Les entitats de defensa de la llengua de Sabadell han sortit al pas davant la voluntat del govern de l'Ajuntament del municipi de convertir la ràdio municipal en bilingüe. Les entitats sabadellenques de defensa de la llengua considerem que el Contracte programa amb la Societat Gestora Comunicacions Audiovisuals de Sabadell, és a dir, l'encàrrec que l'Ajuntament li fa a Ràdio Sabadell per desenvolupar el servei públic de ràdio municipal ha de prioritzar el català com a llengua d'ús habitual a la ràdio municipal sabadellenca.

El català és la llengua pròpia i ha estat històricament -i continua sent- la llengua comuna i de cohesió social de Catalunya. A això hi sumem que Ràdio Sabadell és una ràdio pública i, per tant, amb una tasca social a fer. En aquest cas a favor de la promoció i divulgació del català, eina integradora a la societat catalana per excel·lència i més en un moment en què Sabadell ha rebut milers de nouvinguts.

Recordem, a més, que el Reglament de l'ús de la llengua catalana a l'Ajuntament de Sabadell, aprovat l'any 2000, estableix a l'article 15.4 que en "els mitjans de radiodifusió i de televisió gestionats per l'Ajuntament, la llengua normalment emprada ha d'ésser la catalana".

No entenem l'argument del regidor de Cultura quan diu que "els ciutadans (...) també tenen el dret a ser informats en la seva llengua, en totes les llengües que utilitzen", aleshores perquè no parla d'emetre també en amazigh, quítxua, malinke, xinès, àrab, guaraní, wòlof... per posar només alguns exemples. Fet que ens porta a considerar que no estem davant d'una mesura pedagògica i solidària sinó davant d'una mesura política contrària al procés de normalització lingüística d'una llengua històricament perseguida i minoritzada com és la catalana; això és, la llengua de tots els catalans i catalanes independentment dels seus orígens.

Per últim, lamentem que el Govern municipal consideri que la "cohesió social" és incompatible amb l'ús primordial del català en l'emissora pública de ràdio i li fem una crida a que reconsideri la seva posició i rectifiqui aquest punt del Contracte programa.