Participem en la commemoració de les Normes de Castelló

En commemoració del 79 aniversari de les Normes de Castelló, dissabte 17 de desembre es van organitzar durant tot el dia diferents actes públics i festius a la ciutat de Castelló de la Plana, al País Valencià, en els quals la Plataforma per la Llengua hi ha participat activament. La plataforma Castelló per la Llengua organitzà l'acte central dissabte 17 de desembre per tal de manifestar-se celebrant els 79 anys de la signatura de les Normes de Castelló i exigint l'educació en català i la plena normalització de la llengua a tots els nivells de la vida social.

Prop de dos mil persones assistiren als actes al matí i a la manifestació al vespre als carrers de Castelló.

El passat dimecres 30 de novembre es presentava la plataforma Castelló per la Llengua, amb l'adhesió de fins a 80 entitats, amb l'impuls des dels seus inicis de la Plataforma per la Llengua. Els objectius principals són cel·lebrar l'aniversari de les Normes de Castelló, enfortir l'escola pública i en valencià i exigir la restitució de les emissions de la TV3 al País Valencià.

Recordem que amb el nom de «Normes de Castelló» o «Normes del 32» es coneix l'acord que signaven, a Castelló de la Plana el 21 de desembre 1932, representants del món de la cultura i del valencianisme polític i institucions culturals de tot el País Valencià i que certificava l'adopció amb lleus matisos de la reforma ortogràfica empresa al Principat per l'Institut d'Estudis Catalans, amb Pompeu Fabra al capdavant, i que s'havia materialitzat en les Normes ortogràfiques de 1913, i la Gramàtica catalana, del 1918. Les «Normes de Castelló» poden ser enteses en l'actualitat en dues direccions complementàries: per una banda, com un símbol de la unitat de la llengua; de l'altra, l'aposta per la normalitat de la llengua, ja que la codificació del català era un pas imprescindible perquè pogués acomplir la funció de vertebració de la societat de tot l'àmbit lingüístic.

La signatura, l'any 1932, de les Normes de Castelló, va representar un esdeveniment decisiu, un pas endavant cabdal que iniciava el camí que havia de portar el valencià des de la situació de marginació en què es trobava fins a la possibilitat de ser utilitzat en tots els àmbits socials. Tot un exemple cívic ofert al conjunt dels valencians per part dels signants de les Normes, un acord les conseqüències del qual hem pogut gaudir les  generacions posteriors. Òbviament, però, a la Plataforma per la Llengua tenim clar que cal seguir treballant, dia a dia, per tal d'enfortir la situació social de la nostra llengua."