Celebrem el desbloqueig de la situació del cinema en català però recordem que la Llei del cinema preveia assolir l’equitat amb el castellà el 2018

La Plataforma per la Llengua celebra el desbloqueig de la situació actual del cinema en català, després de l'acord amb les majors i les distribuïdores anunciat ahir pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell. L'entitat, però, esperona el Govern, majors i distribuïdores a garantir els mecanismes i terminis que fixa la Llei del cinema de Catalunya, per tal d'arribar una situació d'equitat respecte al cinema en versió castellana en un termini màxim de 7 anys després de l'aprovació de la Llei.

En els propers dies, la Plataforma per la Llengua estudiarà en profunditat l'acord i exposarà el seu posicionament amb una anàlisi més a fons de la situació actual. Malgrat això, l'organització vol expressar unes primeres declaracions respecte a l'acord d'ahir:

• D'entrada, considerem positiu que el Govern avanci les negociacions amb la indústria respecte a la presència del català a les sales de cinema de Catalunya. Així doncs, celebrem que es comencin a establir quotes i que s'iniciï, d'aquesta manera, l'aplicació de la Llei del cinema de Catalunya vigent des del gener del 2011.
  • Tanmateix, recordem que l'increment de l'oferta de cinema en català -que actualment és inferior al 3%- té com a fita la situació d'equitat amb l'oferta de doblatge en castellà al gener del 2018, segons els terminis i mecanismes establerts per la Llei. En aquest sentit, si bé valorem positivament l'acord en l'increment del cinema en versió catalana per al proper any (passaria a ser de l'11% el 2012) l'entitat tem que la previsió d'arribar al 35% de cinema en català per al 2017 sigui insuficient per arribar als terminis que fixa la Llei. Per això, demanem al Govern i a les empreses del cinema implicades que els primers passos per desbloquejar la situació actual s'encarin a l'objectiu marcat per la legislació vigent: en 7 anys, el 50% de l'oferta cinematogràfica ha de ser en català i s'ha d'aplicar en totes les sales de cinema de Catalunya.
  • Recordem, també, que la Llei del cinema va ser aprovada l'any 2010 per la majoria del Parlament de Catalunya, amb tan sols els vots en contra del PP i Ciutadans-Partido de la Ciudadanía.
  • Així mateix, remarquem que la presència actual del català en el cinema és una situació lingüística única en el context europeu i d'Amèrica del Nord. Tal com va mostrar l'entitat en un estudi presentat l'any 2010, no hi ha cap llengua que tingui tants parlants com el català i que no sigui la llengua majoritària al cinema. Fins i tot hi ha llengües amb molt menys pes que tenen garantida una presència majoritària a les sales cinematogràfiques. L'Estudi sobre les pràctiques i legislacions entorn de la llengua al cinema en diversos països europeus, Quebec i Catalunya mostrava com els països estudiats disposen de lleis específiques o bé han aplicat mesures polítiques que regulen els usos lingüístics al cinema, fins i tot els països que són plurilingües. Amb aquests resultats a la mà, la Plataforma per la Llengua considera necessari i urgent posar fi a aquesta discriminació única dels espectadors catalans respecte els casos europeus i d'Amèrica del Nord comparables. Podeu descarregar-vos l'estudi en aquest enllaç.