La Plataforma per la Llengua converteix la plaça Catalunya en un espai de trobada entre cultures

La Plaça Catalunya es va convertir el passat 23 d'abril en un escenari de la multiculturalitat. Per tercer any consecutiu, la Plataforma per la Llengua va organitzar el matí de Sant Jordi, amb la col·laboració de la regidoria de Dona i Dret Civil de l'Ajuntament de Barcelona, tot un seguit d'actes en aquest cèntric espai de Barcelona amb l'objectiu de promoure l'ús de la llengua catalana. En aquest cas, les diferents activitats anaven encaminades a mostrar el català com a nexe d'unió de cultures i eina per a la integració als nouvinguts. La jornada, que va comptar amb la participació de diverses associacions d'immigrants, va incloure actes com la lectura de textos poètics o la construcció d'un trenclaclosques gegant amb imatges de persones de diferents ètnies, i es va tancar amb l'espectacle central, "Català, pont de cultures. Un viatge per la Mediterrània". Aquesta actuació musical i poètica va anar a càrrec de l'Orfeó Gracienc, del poeta Manel Forcano i del solista i cantant marroquí Abdeljalil Kodssi.

Kodssi és un prestigiós percussionista i cantant que durant la seva vida professional ha col·laborat amb músics com Don Cherry, Peter Gabriel o Al Tall i amb poetes com Juan Goytisolo i que ha participat en festivals com el GREC de Barcelona, l'any 1991, i guanyat nombrosos premis, com el de l'Associació Nordamericana de Música Independent, el 2001.

Forcano és Doctor en Filologia Semítica i les seves obres han guanyat premis literaris com el Premi Viola i d'Or d'Argent dels Jocs Florals de Barcelona del 1995. El seu espectacle és un recorregut per les cultures de la Mediterrània a través de la música.

L'espectacle va comptar amb la col·laboració de membres de l'associació d'escriptors en llengua catalana PEN Club, que van llegir textos poètics lligats al tema de la integració i de la llengua, i va ser presentat per la Mar Ulldemolins i el Pau Roca, dos dels actors de la sèrie de TV3 "Ventdelplà", que interpreten els personatges de la Mònica i el Rafa. També hi van participar diverses associacions d'immigrats.

Els actes es van complementar amb diverses activitats a Sabadell: d'una banda, el Casal Pere Quart de la localitat va acollir fins el passat 1 de maig l'exposició itinerant "La Llengua en l'etiquetatge de les grans marques". De l'altra, la mateixa nit de Sant Jordi, la plaça del Doctor Robert va ser l'escenari de diversos concerts i recitals de poesia. Hi van actuar els grups Kanimambo (Rumba, tumbao), Rauxa (Folk) i Desgel (Hard-rock). En l'acte de Sabadell hi han col·laborat la Joventut de la Faràndula, el Grup de Teatre del Centre Parroquial de Sant Vicenç i La República.