Centenars de persones participen en la gravació del primer Lip dub per la llengua

Durant tota la tarda d'avui, la plaça Universitat de Barcelona es converteix en un improvisat plató on s'enregistrarà la primera fase del Lip dub per la llengua. Aquesta iniciativa, que organitzen la Plataforma per la Llengua i 23 entitats de persones immigrades, farà ballar més d'un miler de persones al ritme de la coneguda cançó "Corren", del grup Gossos. L'objectiu és reivindicar, d'una manera lúdica i original, el paper del català com a eina d'inclusió dels nouvinguts i de cohesió social. Entre els dos dies, s'espera la participació de centenars de persones.

La gravació del lip dub (un vídeo musical en què els participants sincronitzen els seus llavis, gestos i moviments amb una cançó popular, que després s'incorpora com a banda sonora) comença a partir de les 15.00 de la tarda a la plaça Universitat i s'allargarà fins aproximadament les 18.00. Després, hi haurà la lectura del manifest "El català, llengua comuna", que dóna cos teòric a l'acte, i la jornada es clourà amb un concert del grup Pirat's Sound Sistema. Demà dissabte, a partir de les 10.00 i fins al migdia, començarà la gravació d'un altre tram del lip dub a la Rambla del Raval, amb la participació confirmada de més de 20 comparses.

El projecte porta el segell de la productora que va realitzar a Vic el famós lip dub per a la independència i compta amb la participació de nombrosos col·lectius de nouvinguts i també de moltes cares conegudes: avui comptarem amb la presència de l'actor i director Joel Joan, de l'actriu Montserrat Carulla, dels periodistes Xavier Graset i Rita Marzoa, del director de sèries com La Riera, Esteve Rovira, o del grup juvenil Macedònia, que ha creat i coordinarà la coreografia que es ballarà a la plaça Universitat. Apart, els actors Jordi Martínez i Lina Forero, el Paco i la Ruth de la sèrie Ventdelplà, en seran els presentadors i animadors. Demà, assistiran a la gravació i en seran part activa altres cares conegudes, com l'actor Quim Masferrer, dels Teatre de Guerrilla, la cantant Núria Feliu, el periodista Carles Prats, l'actriu Estel Solé o el cantant i gastrònom Pere Tàpies, entre molts altres. Tot i que no hi assistiran, també han donat suport explícit a la iniciativa l'actriu Anna Sahun, el periodista i director del grup Flaix Miquel Calçada, l'empresari i comunicador Justo Molinero, els cantautors Lluís Llach i Miquel Gil, l'escriptor Mathew Tree, l'escriptor, historiador i recent Premi d'Honor de les Lletres Catalanes Albert Manent, el grup Obrint Pas o l'actor Pep Anton Muñoz, entre d'altres.

També està confirmada la presència de representants polítics com Yvonne Griley (directora general de Política Lingüística), Xavier Bosch (director general per a la Immigració), Mònica Pereña (subdirectora de Llengua i Plurilingüisme del departament d'Ensenyament), Antoni Reig (director general de Joventut), Ricard Gomà (2n tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona), Oriol Pujol (secretari general adjunt de CDC), Laia Ortiz (diputada al Parlament per ICV-EUiA), Oriol Amorós (diputat i portaveu adjunt d'ERC) i Oriol Illa (Secretari d'ERC de moviment socials), entre d'altres, -tots ells, divendres- i l'expresident Jordi Pujol -dissabte-.

Aquesta iniciativa és una nova manera de plantejar la campanya "El català, llengua comuna", que les 24 entitats treuen al carrer des de fa sis anys per la diada de Sant Jordi. Aquest any s'ha intentat donar un nou enfocament a la campanya amb la celebració d'aquest lip dub, que, a diferència d'altres iniciatives similars, té una clara finalitat reivindicativa i social: en un context de diversitat lingüística (a casa nostra es parlen més de 250 llengües), el català és la llengua que ens uneix a tots i a totes, és l'idioma amb el qual volem construir la societat i que tothom pot compartir, per això volem que sigui la llengua comuna. Les entitats que formen aquesta xarxa i que coorganitzen l'acte són: Plataforma per la Llengua, Asociación de Mujeres Ecuato-guineanas E'Waiso Ipola, Asociación de Profesionales Bolivianos en Barcelona (APBB), Associació Catalana de Residents Senegalesos, Associació Cultural, Educativa i Social Operativa de Dones Pakistaneses (ACESOP), Associació d'Amics del Poble Marroquí (ITRAN), Associació d'Estudiants i Investigadors Xinesos de Catalunya, Associació de Dones Amazigues Tamettut, Associació de Treballadors Immigrants i Marroquins de Catalunya (ATIMCA), Associació de Treballadors Pakistanesos, Casa Eslava, Centre Cultural Islàmic Camí de la Pau, Centre Bolivià Català, Comunitat Palestina de Catalunya, Cornellà Sense Fronteres, El Mirador dels Immigrants, Els Altres Andalusos, Espazo Galego dos Països Catalans, Federació d'Associacions Americanes de Catalunya (FASAMCAT), Federació d'Entitats Bolivianes a Catalunya (FEDEBOL), Federación de Entidades Ecuatorianas en Catalunya (FEECAT), Federacion de Entidades Latinoamericanas de Cataluña (FEDELATINA), Rede.cat i Veu Pròpia.

L'acte compta amb el suport d'Abacus Cooperativa, d'institucions públiques com la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona i de diverses entitats i mitjans de comunicació.

Per a més informació sobre el lip dub i la campanya, visiteu:

Podeu descarregar-vos fotografies de l'acte des del nostre àlbum a Flickr, a: www.flickr.com/lipdubllengua.