Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

De què serveix aprendre català

carmen Pérez

En els innumerables debats sobre la integració lingüística dels nouvinguts al nostre país sempre sorgeix, en algun moment, la necessitat d'explicar els beneficis que reporta conèixer i fer servir la llengua catalana a les persones que acaben d'arribar.

No és aquí on vull estendre'm en aquest tema; primer, per manca d'espai -ja que els beneficis són molts-, i segon, perquè a la mateixa web de la Plataforma per la Llengua i en moltes de les guies, ja s'expliquen abastament.

El que sí que voldria denunciar aquí és que no serveix de res tot aquest esforç per difondre la importància que els nouvinguts aprenguin i parlin el català si després, a la pràctica, l'abandonem amb tanta facilitat.

¿De què serveix encoratjar aquesta gent a anar als cursos del Consorci per a la Normalització Lingüística, a tenir parelles lingüístiques, a esforçar-se a parlar en català amb el forner, si després som els mateixos catalanoparlants qui ens entestem a abandonar la llengua tan bon punt ens adrecem a un desconegut?

Com a castellanoparlant d'origen i catalanoparlant d'adopció, reclamo als catalanoparlants -d'origen i adoptius- que, si us plau, em parlin en català, perquè tot el temps, esforç i diners que vaig destinar a aprendre la llengua pròpia d'aquest territori tingui algun sentit. De res serveixen les iniciatives que es porten a terme des de l'administració pública i des de nombroses entitats de la societat civil per donar a conèixer i difondre la nostra cultura, i per explicar la importància de l'adopció del català si hi reneguem amb tanta facilitat.