Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Com està el mercat de jocs i joguines en català?

Jordi Manent

Des del 2004 la Plataforma per la Llengua duu a terme la Festa per al joc i la joguina en català, una celebració que, any rere any, cada cop té més requesta. Enguany, la festa ha arribat als 4000 visitants/participants. Diversos espectacles, tallers i activitats permetien a nens i nenes poder jugar i divertir-se en català.

Perquè cal tenir en compte que el mercat del joc i la joguina en català encara és feble pel que respecte a la seva presència. La nostra organització ha estudiat mínimament, en xifres, la situació de la llengua en aquest camp. Després d'haver buidat diversos catàlegs de joguines (d'hipermercats, de supermercats, de cadenes de joguines, etc.), el resultat és el següent: el 2007 hi havia un 4,8% de jocs i joguines en català sobre el total. El 2008 la xifra augmentava lleugerament i arribava al 5,4%. El 2009 -dades provisionals a l'espera del buidatge de més catàlegs- el percentatge s'enfila fins al 6%. La tendència és, doncs, ascendent, tot i que tímidament. I per això cal seguir treballant-hi.

La Plataforma per la Llengua, doncs, ha posat fil a l'agulla i ha col·laborat amb el catàleg Jocs en català. Catàleg 2009-2010 del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL). El llibret, que es troba en format imprès i electrònic, inclou unes 120 joguines. Alhora, la Plataforma ha ampliat la recerca iniciada pel CPNL el 1994 i ha aconseguit saber que, com a mínim, actualment es poden trobar al mercat 560 jocs i joguines en català. Trobareu la llista, entre d'altres documents, a la web www.plataforma-llengua.cat, concretament dins l'àmbit de treball de "Jocs i joguines".