Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

La carta als reis

Yvonne Griley

Durant el mes de desembre tindrà lloc una campanya de la Plataforma per la Llengua que porta per nom "En català, jugues?"

-         Amb molt de gust hi jugo però per molt que ho intento no me'n surto gaire bé.

-         Ah no? Per què?

-         Perquè no trobo joguines en català!

-         Doncs vine a Barcelona dissabte 22 de desembre al Passeig de Sant Joan a la Festa per la Joguina en català i veuràs que tot i sense gaire joguines podem jugar-hi tot el dia.

L'objectiu de la campanya és reivindicar més presència de joguines en català al mercat, una històrica mancança que cal solucionar. Les nenes i els nens de Catalunya -ep! també els grans- han de poder jugar en català. Si en català s'aprèn a l'escola, en català es llegeix, en català ens expressem a casa i amb els amics, no és just ni coherent amb aquest model social que, a l'hora de jugar, el català sigui una llengua de segona.

Per a mostra un botó (o un joc de botons): només 17 persones de 4.866 entrevistades pel Baròmetre de la comunicació i la cultura han jugat en els últims tres mesos amb un videojoc en català. I ens preguntem, quants videojocs hi ha en català? De jocs d'ordinador per a més grans de 13 anys no n'he trobat més de 6. Un 10 per a les dues empreses que conec que s'hi arrisquen: Enciclopèdia Catalana i Barcelona Multimedia. Igualment un 10 per a les que fan jocs per a més petitons, entre les quals hi ha La Galera, Cromosoma i Vicens Vives.

Alguna cosa falla i no precisament els jocs que ja es fan. Si us voleu sumar a la nostra reivindicació us fem un suggeriment. Durant aquests dies serà costum de les famílies fer i llençar la carta als reis. A les cartes als reis de la canalla, a més de joguines, sempre hi sol haver una llista de bons desigs: que no hi hagi fam al món; que desapareguin les malalties; que s'acabin totes les guerres... Creiem que si alguna cosa mares i pares, àvies i avis, tietes i oncles, nens i nenes podem demanar als reis per fer un bé al nostre país, no hi ha cosa més senzilla que demanar als reis que hi hagi més joguines en català.

Depèn de les famílies que fem l'esforç d'incloure conscientment joguines en català entre els regals de reis. Si els reis finalment només porten joguines en català hauran fet una proesa tan grossa que podran optar al proper premi al civisme i a la ciutadania. Pensem que si algú pot ajudar a fer acomplir els nostres desigs en la situació política de Catalunya precisament són els tres reis d'orient. I si no els ajudem, on i quan trobaran ells les joguines en català?

Per això, des de la Plataforma per la Llengua hem fet una carta preciosa que ja duu la reivindicació incorporada: "Volem jugar en català". La podeu trobar a la pàgina següent: www.plataforma-llengua.cat/doc/carta2007.pdf

Descarregueu-la o veniu-la a buscar! I molt bones festes a totes i a tots!!!