Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Més de vint entitats vinculades a la immigració organitzen l’acte «El català, llengua comuna»

Pere Campí

23 associacions de persones immigrades i organitzacions de suport a les poblacions immigrades, d'entre les quals la Plataforma per la llengua, van celebrar conjuntament i per quart any consecutiu la diada de Sant Jordi. La celebració, que es va dur a terme al Moll de les Drassanes de Barcelona, pretenia mostrar les diferents cares d'una societat, la nostra, que tendeix cap a formes multiculturals i que pren la llengua pròpia com a eix vertebrador de la diversitat.«

El català, llengua comuna» va ser una vegada més el lema sota el qual es varen aplegar les diferents activitats. Es tracta d'una divisa que resumeix molt bé la filosofia amb la qual les entitats organitzadores conceben la celebració del Sant Jordi: la nostra realitat correspon a la d'un país multilingüe, en el qual es parlen més de 250 llengües; en aquest context de diversitat lingüística, el català és la llengua que ens uneix a tots i a totes, és l'idioma amb el qual volem construir la societat i que tothom pot compartir, per això volem que sigui la llengua comuna.

Entre les activitats que es van programar per a l'edició d'enguany va destacar l'espectacle del cantautor valencià Miquel Gil i de l'Orquestra Àrab de Barcelona. També vàrem comptar amb una bona mostra de cultures d'arreu, amb la música i dansa africanes d'Akliso, la dansa boliviana de Tinkuna, el concert coral de Voces y Música para la Integración i la dansa xinesa interpretada per l'Associació d'Estudiants Xinesos de Catalunya.

Per altra banda, vàrem comptar també amb el sorprenent espectacle «La rumba amaziga ja és aquí!» i finalment, com a cloenda, tinguérem el privilegi de fruir de la dansa bhangra interpretada pel grup Chak dee Punjabia. La presentació de l'acte va anar a càrrec de l'actor Jaskaran Santino «Brady» i de l'actriu Menh Wai Trinh.

Durant el matí es van programar activitats adreçades al públic infantil: hi van haver tallers de llengües i de manualitats, es van explicar contes bolivians i es van organitzar partides de Scrabble.

Paral·lelament a aquestes activitats hi va haver la presentació del manifest «El català, llengua comuna», que les entitats organitzadores van escriure per a l'ocasió i que enguany va prologar l'escriptora Najat El Hachmi. Es tracta d'un manifest que vol destacar el paper del català com a eina d'inclusió i de cohesió socials i amb el qual es demana a la societat catalana que faci del català la llengua d'acollida. Com aconseguir-ho? Ben fàcil, simplement utilitzant el català com a llengua de relació amb les persones nouvingudes i recordant als poders públics que tenen l'obligació d'establir les mesures necessàries per facilitar l'exercici del dret d'usar el català als qui vénen a viure a casa nostra.