Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Josep Vallverdú, escriptor centenari

Francesc Marco

Josep Vallverdú va rebre el 2021 el Premi Especial del Jurat dels Premis Martí Gasull i Roig que lliura anualment Plataforma per la Llengua

Vallverdú és un dels grans autors de la literatura catalana de la segona meitat del segle XX, i ha compaginat la docència amb tota una intensa tasca de producció literària que inclou la narrativa infantil i juvenil, l'assaig i el teatre

Aquest cap de setmana, l'escriptor Josep Vallverdú ha celebrat els seus cent anys en plena forma, en un dia especialment emotiu en el marc de tots els actes d'homenatge que s'estan duent a terme arreu del país en el marc de l'Any Vallverdú, una commemoració oficial de la Generalitat de Catalunya per reconèixer la vàlua de la seva trajectòria.

Aquest és un fet especialment rellevant perquè Josep Vallverdú i Aixalà (Lleida, 1923) és la línia de continuïtat de la llengua catalana de tot el segle XX; és la reivindicació de les Terres de Lleida; és la capacitat de generar un imaginari literari infantil amb èxits cabdals com els del gosset Rovelló -del qual després es van fer dibuix animats televisius-; és la força de la constància i de les lletres. Quan l'any 2019, el filòleg David Pagès i Cassú preguntava a Vallverdú què li havia ensenyat la vida, el lleidatà responia contundent: "la vida m'ha ensenyat a relativitzar moltes coses i a defensar-ne a matadegolla unes quantes". I la llengua catalana, és clar, és una de les conviccions profundes de Josep Vallverdú.

És precisament per aquest llarg bagatge de fidelitat amb el català i per la prolífica carrera com a escriptor -amb poemaris, narrativa per a joves, contes breus, novel·la i assaig-, que l'any 2021 el jurat dels Premis Martí Gasull i Roig de Plataforma per la Llengua va atorgar-li per unanimitat el Premi Especial del Jurat. El resultat de la deliberació d'Eva Bertrana, Carme Forcadell, Anna Moner, Isona Passola, Joan Maria Pou, Pilar Roig i Òscar Escuder, del qual vaig ser secretari, no deixava lloc a dubtes: Vallverdú ha fet una aportació exemplar al conjunt de la llengua.

A causa del context de pandèmia d'aquell moment, el lliurament físic del guardó de l'ONG del català vam organitzar-lo a Balaguer, a la sala d'actes del Consell Comarcal de la Noguera (projectant-ne una síntesi audiovisual, uns dies després, a la gala dels Premis, al Teatre Poliorama de Barcelona). Al matí, mentre ens dirigíem amb cotxe fins a Balaguer, tot avançant per Tàrrega, Tornabous, Castellserà i Bellcaire d'Urgell, pensàvem en la importància d'evidenciar la valuosa contribució dels autors lleidatans a la literatura catalana, amb Josep Vallverdú al capdavant.

Així, aquell 2021, Vallverdú s'incorporava a la llista de figures reconegudes amb un Premi Especial del Jurat dels Premis Martí Gasull, que fins aleshores havien recollit Albert Jané, Josep Ruaix, Maria del Mar Bonet i Teresa Casals, i que aquests darrers anys també han rebut Joaquim Arenas i Blanca Serra. Per molts anys, Josep Vallverdú!