Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Llengua vehicular

Rut Carandell

Una de les xifres clau de l'InformeCAT del 2022 és la que constata que 8 de cada 10 residents a Catalunya estan d'acord amb el model escolar de vehicularitat única del català.

Aquesta és una dada rellevant perquè la immersió és un sistema que garanteix cohesió social i origina adhesió, i que s'ha vist que és necessari, i que ens ha construït com a comunitat lingüística, però en alguns llocs hem aclucat els ulls i no hem volgut saber què passava. I fins ara, sobretot des de la inspecció, no s'han articulat els mitjans per a saber realment què passava. La inspecció no ha inspeccionat mai, no ha sabut mai si el sistema es complia. Així, el model d'escola catalana ha funcionat més per voluntat de la gent que no per un sistema de control que garantís recursos. Amb una sabata i una espardenya, ho hem fet.

I ho hem fet prou bé perquè el fet més important és l'actitud lingüística de tots nosaltres. Si nosaltres creguéssim en l'escola en català, si no afluixéssim, si no ens excuséssim i el govern hi posés els mitjans que toqués, la immersió seria real. Al final és una qüestió de voluntat. Si tenim la voluntat de fer-ho, com altres coses hem fet per voluntat, ningú no ens tombarà.

Aquest article va aparèixer originalment al número 40 de La Corbella, la revista de Plataforma per la Llengua. Llegeix-la aquí!