Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

La dedicació de Teresa Casals per la llengua catalana

Mireia Plana i Maria Rosa Mateu

Diuen que els ulls són el reflex de l'ànima, i que a través de la mirada d'una persona pots conèixer-ne les virtuts. La mirada de la Maria Teresa Casals és franca, curiosa, transmet sinceritat i generositat. Té un punt de murrieria i una gran dosi d'alegria, perquè li agrada viure i li agrada la vida que ha portat. És mestra de cap a peus!

La Maria Teresa ha dedicat la seva vida a la docència, dins i fora de les aules. És d'aquelles mestres que t'estimulen a aprendre, a tenir curiositat per les coses. És mestra perquè és humanista, creu en les persones i en el seu potencial. I estima, com Pere Quart, amb un irrevocable amor, la nostra terra. I la conseqüència de tot això és, com no podia ser d'altra manera, la seva dedicació a la llengua catalana, a ensenyar-la, a defensar-la, a protegir-la.

Ben coneguda és la seva tasca, ja iniciada en el franquisme i intensificada amb el pas dels anys, en la defensa d'una escola catalana en llengua i continguts, per una educació pública i de qualitat. També s'ha parlat molt de la seva tasca en el món de les universitats, per aconseguir que la producció científica es pogués fer i difondre en català, perquè el català fos present en el major nombre d'universitats arreu del món. Ha escrit infinitat d'articles, ha publicat llibres. I ha estat molt vinculada a la Plataforma per la Llengua, des dels inicis amb en Martí Gasull. Tots dos tenien una visió molt semblant de la situació del català i del que calia fer per fomentar-ne l'ús, i van ser ells principalment que van posar les bases del que avui és la nostra entitat, que ha crescut molt en projectes i en nombre de socis.

La Maria Teresa és una conversadora fantàstica, sap escoltar i sap explicar, sempre amb la paraula justa, sempre disposada a compartir tot el seu saber. Ha tingut per company de vida en Miquel Mas, una persona extraordinària que ens agrada recordar, i avui també és una àvia dedicada (ens ha arribat que els néts es deleixen pels seus macarrons!).

Per tot això, per la seva humanitat i pel seu amor per la llengua i pel país, no se'ns acut ningú millor per rebre el Premi Especial del Jurat Martí Gasull i Roig de la Plataforma per la Llengua. Gràcies, Maria Teresa, per tot el que ens dones!