Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Poc català entre els regals dels Reis d’Orient

Neus Mestres

Ara que ja hem obert tots els regals i hem reciclat tot el paper al contenidor pertinent és moment de mirar quins regals hem rebut al llarg de les festes. És més que probable que cap o molt pocs incorporin el català. De fet, segons dades de la Plataforma per la Llengua només el 7'66% dels jocs i joguines l'incorporen. Si no s'incloguessin els trencaclosques en aquest estudi, el percentatge baixaria fins al 2'5% del mercat. Unes dades que des de l'ONG del català considerem com a preocupants. Mentre que demanem reiteradament a les empreses que utilitzin el català ja sigui en l'etiquetatge, instruccions o en el joc mateix, algunes com Playmobil o Lego s'han negat a afegir el català a les llengües dels seus jocs i joguines, després que la Plataforma per la Llengua els ho hagi demanat. D'aquesta manera, doncs, estan incomplint el Codi de Consum de Catalunya, que a l'article 128-1 garanteix el dret dels consumidors a rebre les informacions bàsiques de l'etiquetatge i les instruccions dels productes en català. La negativa dels fabricants que eludeixen l'ús del català argumentant raons econòmiques o de funcionalitat incideix directament en la desnaturalització del nostre país i de la nostra cultura, menysté la societat catalana i afavoreix uns interessos d'altres cultures que, tot i ser respectables, no són els nostres.

Si les empreses no tenen en compte el català hem de passar a l'acció els ciutadans. Com ho podem fer? Si a les botigues demanem la versió catalana dels jocs, aquestes ho demanaran als fabricants. A més a més, també es pot consultar la web de Jocs i Joguines -amb més de 1700 productes- en què es recull tots els jocs, joguines i aplicacions que incorporen el català, ja sigui en l'etiquetatge, en les instruccions o en el joc mateix.

El món de les joguines és el primer contacte que l'infant té amb la cultura de la societat que l'envolta i que serà, durant una gran part de la seva vida, el referent que l'ubicarà i el determinarà a expressar-se en un català correcte. És el primer contacte, al marge de la família i l'escola, que farà que l'infant adopti el català com a forma d'expressió normalitzada, que el català esdevingui la naturalesa del seu món. Per això és necessari que els nostres infants puguin conviure des de ben petits amb la naturalitat de la llengua catalana, perquè hi tenim dret! I, per tant, cal que fabricants i venedors de joguines impulsin la presència del català en els jocs i joguines.