Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Eurodiputats, ja som aquí!

Marga Payola

El català és la 14a llengua més parlada a Europa però no és oficial a la Unió Europea. Tot i tenir 10 milions de parlants i ser una llengua present a les escoles, als llocs de treball, als smartphones, als mitjans de comunicació i a les xarxes socials, no és possible parlar en català al Congrés espanyol o al Parlament Europeu.

Això és el que hem volgut explicar a Brussel·les amb l'exposició "The Catalan Language: 10 million European voices", organitzada per l'eurodiputat Ramon Tremosa i la Plataforma per la Llengua, al Parlament Europeu.

Tot i la polèmica inicial amb la prohibició de l'exposició, finalment l'hem poguda fer amb normalitat (després de canviar alguna dada als panells, a petició del Parlament) i hem pogut explicar als eurodiputats, assessors i lobbistes de Brussel·les la vitalitat, però també la repressió, que pateix la nostra llengua.

I a més a més, hem pogut comptar amb el màxim suport institucional en el moment de la inauguració: el president Puigdemont i els consellers a l'exili ens han acompanyat en aquesta jornada tan important per projectar la nostra llengua a Europa. Tot un honor!

En els panells en groc i entre imatges del Barça i de castellers, hem explicat que es van editar 10.000 llibres en català el 2017, que es van publicar 1000 àlbums de música el 2016, que el català s'ensenya a 161 universitat d'arreu del mon i que és la llengua oficial del FC Barcelona des de fa 100 anys.

En canvi, en els panells grisos hem explicat que el Consell d'Europa qüestiona la política lingüística de l'Estat espanyol quan aquest incompleix, sistemàticament, la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, denunciem que França no permet que s'ensenyi a l'escola amb normalitat quan el 76% de les famílies ho voldrien, lamentem que només un 1,6% dels webs de l'administració espanyola té la versió completa en català. Com va dir el president Puigdemont: "Això no va de drets lingüístics sinó de drets en general" .

Tenim molta feina per fer i una gran convicció i compromís per fer-la.

"Parlar de llengua és fer política", ens han dit. No som nosaltres qui fem política amb el català. Estimem la nostra llengua i la protegirem dels qui només la volen atacar, discriminar-la i prohibir-la. I no aturarem la nostra acció internacional fins que el català sigui la 25a llengua oficial de la Unió Europea.

L'exposició ha estat visitada tota la setmana amb interès per eurodiputats d'arreu que han pogut descobrir millor la nostra llengua, fins i tot alguns s'han fet fotografies amb les imatges dels castellers. Ara, un cop clausurada, l'exposició recorrerà diferents ciutats europees gràcies a les comunitats catalanes d'arreu. Vagi per endavant el nostre agraïment a tots aquells qui ho fareu possible.