Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Sant Jordi ja és aquí!

Mireia Plana

Roda el món i torna al Born, fa la dita. I ja tornem a ser a la primavera, i per tant a Sant Jordi, la nostra festa més estimada, més internacional; el nostre dia dels enamorats, la nostra diada cultural per excel·lència.

Enguany celebrem al nostre entorn tres aniversaris ben destacats:

- els 750 anys del naixement de Ramon Muntaner, l'autor de la més periodística i animada de les nostres Quatre Grans Cròniques medievals;

- els 25 anys de la mort d'un dels nostres novel·listes més llegits, Manuel de Pedrolo, autor d'una de les obres mestres de la literatura en català (entre moltes altres obres): el Mecanoscrit del segon origen

- els 20 anys que Ovidi Montllor va decidir marxar de vacances; mentre esperem que torni, podem rellegir els seus escrits o escoltar les seves cançons i magistrals versions musicades dels nostres poetes!

A més, tenim altres aniversaris literaris d'arreu del món ben destacables: els 750 anys del naixement del Dant, el gran florentí renaixentista i contemporani de Muntaner; el 150è aniversari de la publicació d'Alícia al país de les meravelles, de Lewis Carroll; el centenari de la publicació de La metamorfosi, de Franz Kafka, o del naixement del dramaturg americà Arthur Miller.

A més, al Principat es dóna una altra feliç circumstància: per celebrar el centenari de la fundació de la Mancomunitat de Catalunya, obra magna d'Enric Prat de la Riba que va posar les bases del que seria, i és, la Generalitat de Catalunya reinstaurada, s'ha declarat el 2015 any de les biblioteques! Així que recordeu de visitar aquests llocs meravellosos plens de lletres i focus d'activitats culturals de tota mena.

A banda, i com que a la Plataforma per la Llengua treballem per tal que la llengua catalana arribi al més lluny possible, us fem tres recomanacions importants:

- no oblideu els infants i joves en les vostres compres de llibres! Gaudim d'una immensa oferta literària en llengua catalana per a tots els gustos infantils i juvenils.

- feu que la rosa i el llibre vagin junts! A les senyores també ens agrada rebre llibres, i per què els senyors no poden rebre flors? Trenquem motllos i gaudim-ho tots plegats!!

- recordeu que l'oferta de llibres en català és extensíssima i molt rica. Tenim autors de reconegut prestigi provinents de tots els territoris de parla catalana, i també gaudim de la bona feina de traductors per a les millors obres estrangeres. Si podeu optar per un llibre en català, feu-ho! Difonguem i enfortim encara més la nostra llengua a través de la literatura!!

Desitgem a tothom que passeu una bona Diada de Sant Jordi!