Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Una xarxa de cors que fa 10 anys

Eulàlia Buch

La xarxa fa 10 anys!  10 anys de la creació de la Xarxa Associativa de la Immigració, un grup de 26 entitats de nouvinguts creat el 2004 per promoure juntament amb la Plataforma per la Llengua el concepte del català com a llengua comuna i d'acollida a casa nostra.

En aquests 10 anys, amb les entitats hem realitzat nombroses accions per sensibilitzar sobre la utilitat del català com a eina de cohesió social. Nombroses iniciatives per fer del català la llengua comuna i de cohesió a casa nostra: des de l'elaboració del mateix manifest "El català, llengua comuna" fins a l'edició de guies i eines adreçades a diferents col·lectius de nouvinguts. Però l'acte amb més visibilitat que cada any organitza aquest col·lectiu és "El català, llengua comuna", que se celebra per Sant Jordi i que visibilitza aquest objectiu amb accions molt massives i amb molta repercussió, com el Lip dub per la llengua o el Post-it art per la llengua.

Per celebrar el dia de Sant Jordi volem treballar de manera original i participativa l'ús social de la llengua catalana i l'acollida lingüística, en un marc de convivència exemplar que s'expressa en el treball conjunt amb diferents associacions de persones immigrades amb qui coorganitzem l'acte. Pretenem obrir la celebració a totes les persones, especialment aquelles que han vingut de fora del país, que potser, fins avui, no han trobat els espais necessaris per participar activament amb la resta de la societat civil catalana. Volem també contribuir a estimular el dinamisme de la diada de Sant Jordi com a punt de trobada.

Un any més a la  plaça dels Àngels de Barcelona hi haurà un espai per a les entitats on es podran intercanviar experiències relacionades amb la inclusió social i amb la diversitat que enriqueix la nostra societat. A Catalunya, s'hi parlen actualment més de 270 llengües, tot un patrimoni que tenim l'obligació no solament de preservar, sinó d'impulsar.

10 anys de feina conjunta i relacions interculturals entre la Plataforma per la Llengua i les 26 entitats de persones immigrades que conformen aquesta xarxa d'entitats de nouvinguts! Durant aquests 10 anys hem caminat junts per fer del català la llengua d'acollida i ho continuarem fent perquè és la millor eina d'aproximació. Aquest 10è aniversari la farem ben grossa: una "Xarxa de cors, el català ben amunt". Una acció simbòlica, per visibilitzar la diversitat lingüística i promoure el català com a eina de cohesió amb un final espectacular que no us podeu perdre.

Per Sant Jordi, escriu el teu desig pel català!