Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

De Gernika al LAPAO, de la mà de Wert

Marc Biosca

(Prèvia: s'hauria preferit un símil sense els nazis, no se'ns acusés de banalitzar les coses. No hi ha l'ànim de ferir cap sensibilitat, menys la del ministre -que tampoc s'ho llegirà).

S'explica que quan l'exèrcit del tercer Reich feia l'entrada triomfal a París, una ànima càndida va córrer cap a la casa on s'estava Picasso per alertar-lo del perill que corria.  Perquè els nazis tenien la deferència de visitar els artistes de reconegut prestigi de cada país que ocupaven, operació que desenvolupaven amb més delit si l'artista en qüestió no era de la seva corda ideològica.

Sembla ser que Picasso no solament va fer cas omís a les recomanacions d'amargar-se, sinó que va esperar pacientment, cigarret en mà, l'arribada dels distingits. I van entrar els nazis a la casa, i s'hi van trobar a Picasso, el seu cigarret i una reproducció del Gernika. Fets els preàmbuls, l'SS de torn s'apropa a l'oli i l'inquireix: això ho ha fet vostè, oi? Picasso li respon: no, no pas jo, això ho han fet vostès.

Fa poc, el ministre Wert va anar a una ràdio catalana a perorar, com fa darrerament, a veure què. En el transcurs de l'entrevista va sorgir el tema de l'entrada en vigor del LAPAO i les seves conseqüències. Amb un cop de cintura, el ministre es va voler desmarcar dels considerables  despropòsits en matèria lingüística que darrerament s'estan patrocinant des del seu partit, afirmant que el LAPAO no era res, que era català, i que el que s'havia fet era crear un fals problema on no n'hi havia cap.

A aquestes alçades de la pel·lícula, que tot un ministre vulgui encolomar al parlament d'una autonomia una decisió d'aquest calibre -rebatejar sistemes lingüístics ja considerats per instàncies superiors i legítimes, per científiques-, solament fa que posar en evidència fins a quin punt l'apartheid lingüístic que hi ha instaurat a l'Estat espanyol és fruit d'una operació racionalitzada que funciona amb absoluta impunitat.

Nosaltres Ii demanem al senyor Wert que no ens vingui amb collonades, i li diem que fent de "poli" bo només subratlla la perversitat de les idees que representa. Vinga home, no li passi el "marró" a la subalterna. No, no pas ella, això del LAPAO ho ha fet vostè, ministre!