Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Coratge, dignitat, compromís i esperança

Teresa Casals

Fa molt pocs dies vam omplir el Teatre Nacional de Catalunya en un acte d'aquells que no s'obliden, per recordar el nostre amic, fundador i ànima de la Plataforma per la Llengua, Martí Gasull. No va ser un acte de comiat. Va ser un acte de reconeixement i de record, però sobretot, un acte per renovar el nostre compromís envers la llengua catalana i un acte per compartir, en perfecta comunió, els nostres objectius de país.

Vivim, sense cap mena de dubte, uns moments nacionals excepcionals. El panorama polític ha canviat i els esdeveniments es desenvolupen a un ritme trepidant. En aquest moment, cadascú de nosaltres és un element imprescindible si volem guanyar-nos la llibertat i la dignitat col·lectiva.

La sort de la nostra llengua, ja ho hem dit moltes vegades, va intensament lligada a la nostra sort com a nació. Fa segles que, des de ponent, per despersonalitzar-nos, per homegeneïtzar-nos, intenten sempre fragmentar la llengua, atacar-la, minimitzar-la, convertir-la en una llengua prescindible per viure a casa nostra.

La Sentència del Tribunal Constitucional, també ho hem repetit sense cansar-nos, ha representat un "abans" i un "després" des de tots els punts de vista, però sobretot des del punt de vista lingüístic. Les sentències que han aparegut, que apareixen i que continuaran apareixent basen el seu fonament jurídic en l'esmentada sentència. El ministre Wert, que és el paradigma de l'ultra nacionalisme espanyol, antic, ranci, uniformitzador, que considera qualsevol tret diferencial com una amenaça intolerable, beu directament de la font de la sentència del Tribunal Constitucional. I a la seva empara apunta directament contra el nostre sistema educatiu. No ens podem quedar a l'expectativa. No podem permetre que se'ns imposi el bilingüisme a l'escola sota l'aparença de justícia, d'igualtat, després de segles de marginació i de persecució de la nostra llengua al seu territori propi. No podem permetre que s'intenti separar els nens i les nenes d'acord amb la llengua que parlen a casa. No volem dues societats separades a Catalunya. No permetrem segregacions de cap tipus. Volem equitat, igualtat d'oportunitats i qualitat educativa per a tots.

Tenim molta feina per fer en l'àmbit de treball de la Plataforma per la Llengua. Per poder mirar el futur amb esperança, per dignitat nacional i personal, refermem el nostre compromís amb la llengua catalana i convidem els nostres compatriotes a acompanyar-nos activament per aconseguir el repte que tenim al davant.