Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Tots els ciutadans de Catalunya tenim dret a jugar en català

Neus Gabarró

Aquest dissabte 1 de desembre, des de les 11 h del matí fins a les 19 h de la tarda, la Plataforma per la Llengua organitzem la 9a Festa per al Joc i la Joguina en Català, a l'Arc del Triomf de Barcelona.

Amb aquesta festa volem reivindicar el dret que tenim tots els ciutadans de Catalunya a poder jugar en català. Aquest dret el tenim reconegut en la llei del Codi de Consum, on s'exposa que les informacions obligatòries (instruccions, advertències, dades de seguretat...) dels jocs i de les joguines distribuïdes a Catalunya han d'estar com a mínim en català. Aquest dret és a més un deure per a les empreses, de manera que l'incompliment és una vulneració de la llei amb infracció inclosa.  Però això no es compleix.

Només un 6 % de les joguines que hi ha al mercat incorpora el català ja sigui a l'embolcall, a la mateixa joguina o a les instruccions i, per tant, es distribueixen fora de la legalitat vigent.

Des de la Plataforma per la Llengua, fem una crida a aquells fabricants com Playmobil, Lego, Mattel, Imaginarium, Scalextric, entre molts d'altres, que no ens discriminin per raó de llengua, que no ens treguin el dret de poder jugar en la nostra llengua i compleixin la llei pel que fa al català tal com ho fan en relació amb el castellà (també obligatori en les dades bàsiques). Amb un producte adreçat a la mainada és quan cal ser més rigorosos i no saltar-se ni la llei ni els dretsdels consumidors.

Però, no només fem una crida als fabricants, sinó també als botiguers, perquè exposin, ensenyin i donin a conèixer tots aquells fabricants com Devir, Can Cels, Educa, Diset, i altres, que inclouen la llengua catalana.

I amb la festa d'aquest dissabte volem demanar a la gent, consumidors que són de jocs i joguines, que reclamin, que comprin, que demanin els jocs i les joguines que inclouen la nostra llengua. I per tal de facilitar-ne la informació continuarem donant a conèixer la pàgina web que hem creat on podem trobar els fabricants, les botigues i els jocs i les joguines que incorporen el català (www.jocsijoguines.cat).

El mercat del joc i la joguina torna a ser un altre exemple que el català no està en les mateixes condicions que el castellà i fins que no se'n normalitzi la situació, continuarem treballant i reivindicant perquè tothom pugui jugar en català. Per cert, i tu, en català, jugues?