Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

I ara què, Ramon?

Marc Biosca

Et van avisar de totes bandes, des dels teus i des dels altres, però n'has fet cas omís. La cosa podia no sortir com pensaves, i a fe de déu que aquestes darreres setmanes has llaurat el tros perquè els qui tenien dubtes se'ls hi dissipessin. Total, golejada i de les que fan història. I ara què, Ramon, com ho vendrem això, com ho explicarem? Perquè, de fet, hi ha alguna cosa a explicar?

Jo m'inclino per pensar que tens una opinió dels teus potencials votants no gaire generosa. Vaja, que subestimes molt alegrement la possibilitat que s'hagin informat d'alguna coseta. Tu ho saps, i ells també: la historieta de la segregació escolar per motius lingüístics no l'has inventat tu, i on l'han intentat o la pretenen intentar, els resultats conviden a deixar-ho córrer, a no emmerdar-s'hi, vaja.

Mira, a Catalunya, hi ha partits que operen amb la mateixa lògica i que s'han bolcat a aquesta croada. Ho tenien claríssim, creien que, com a mínim, la meitat dels seus votants -l'altra meitat potser ho deixarien córrer per mandra, no pas per ganes- exigirien la defensa de l'escola segregadora. Ramon, al final han estat quatre. Si, ho has llegit bé, quatre famílies.

Al País Basc han anat tancant les escoles del idioma común perquè amb tanta pols que hi criaven, no guanyaven per baietes. I mira que s'ho van manegar per abaixar les ràtios i poder justificar l'oferta fins a unes xifres inassumibles -ni a nivell mental ni a nivell econòmic-, però noi, tampoc hi ha hagut manera, el model A és decadent.

Total, Ramon, potser ens tocarà a arribar a la conclusió que hem fallat amb l'equació. No pot ser que a aquestes alçades del segle XXI encara pretenguis que la gent tradueixi burdament el seu marc d'adhesió nacional amb el de capacitació intel·lectual. Un cosa és demanar ser i sentir-se espanyol -olé-, i l'altra fer capir que la millor via per arribar-hi és glorificant el desconeixement, en aquest cas, d'una llengua. No te n'has adonat, que el terreny de les llengües va a l'alça? No et sona allò de "com més en sapiguem, millor"...?

Però a tu això se te'n fum, i molt em temo que si la cosa ha anat bé o malament a d'altres indrets, t'és indiferent. Tu ets un home de principis, Ramon, i amb els temps que corren prou que en fan falta. Ara només queda que te n'adonis que ni la gent té interès a autolimitar-se les seves capacitats, ni a reformular sistemes que fins ara han funcionat prou satisfactòriament.

Vols tornar a fer una remesa de cartes, on disposes que fins al setembre hi ha temps per repensar-s'ho i optar per l'opció sana, la segregadora. Ara, si els resultats de filiació al teu somni escolar tornen a ser similars als que fins ara marquen les matrícules, tingues almenys la decència de tornar  els diners que ha costat l'enviament. Perquè tu ets un home de principis, Ramon, i estàs per les coses que preocupen al ciutadà.