Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Llavors etiquetades en català: notícies que deixaran de ser notícia

Marc Cristià

M'he proposat parlar d'una notícia que no hauria de ser notícia, però de moment és notícia. Intentaré explicar-me: recentment ens ha arribat la bona nova que l'empresa Grupo Batlle, SA, dedicada a la producció, selecció i venda de llavors entre d'altres, comença a etiquetar algun dels seus productes en català. Aquesta és la notícia? Doncs sí, aquí, ara per ara, això és notícia. També hem de dir, però, que aquesta empresa, amb oficina principal a Molins de Rei i centre de producció a Bell-Lloc (Lleida), encara no té el seu web també en català. Això últim no seria notícia.

Recordem que amb la publicació de la llei del Codi de consum de Catalunya, de l'any 2010, el dia 23 de juliol de l'any 2011 expirava el termini d'adaptació a la normativa per a totes les empreses, és a dir, els productes distribuïts a Catalunya fa un any que haurien de disposar d'etiquetes amb les dades obligatòries per al consum també en català.

Per tant, de moment, és notícia que una altra empresa decideixi acomplir el que diu la llei i etiqueti en català, ja que malauradament encara hi ha moltes empreses que distribueixen productes que no estan etiquetats almenys en català, que incompleixen la llei i per tant no donen un bon servei al consumidor final.

És notícia, potser, dir que la majoria de turismes respecten la normativa de circulació i no sobrepassen el límit de velocitat de 120 km/h a les autopistes? Doncs no. En aquest cas, que s'acompleixi la llei no és notícia; llavors, per què quan es tracta d'una empresa que acompleix amb l'obligació d'etiquetar els seus productes distribuïts a Catalunya almenys en català, tal com diu una llei aprovada pel Parlament, ha de ser notícia? Si algú té la resposta que m'il·lumini.

El proper article espero que parli d'un fet que sí que sigui notícia, per exemple "Abertis reconeix que ja ha cobrat amb escreix la concessió dels peatges i decideix començar a desmantellar les cabines i els obstacles que impedeixen la lliure circulació de vehicles per les autopistes catalanes"; o això tampoc hauria de ser notícia?