Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Demanar la legalitat per als peatges però no pas per a la llengua

Bernat Gasull

Arran de la polèmica dels peatges, hem sentit les declaracions del conseller Felip Puig i del portaveu del govern Francesc Homs. Tots dos, malgrat expressar que entenen les raons de la protesta, al·leguen el principi de legalitat, pel qual si hi ha denúncies hauran d'aplicar les multes. Puig deia a TV3: ‘Si Abertis ens tramita un expedient sancionador, l'haurem d'estudiar i aplicar, i les multes poden arribar a un màxim de cent euros'. Francesc Homs insistia en el mateix sentit.

Ves per on, aquest govern, com l'anterior - amb les declaracions del PSC en el mateix sentit-, es remeten al principi de legalitat, quan justament en matèria d'aplicació de les normatives que afecten a la llengua tots dos s'han regit molt sovint pel principi d'il·legalitat. Això és especialment greu en l'etiquetatge. Aviat farà dos anys de la llei, i tot i els centenars (o potser a hores d'ara milers) de denúncies, el govern encara no ha sancionat cap infractor. Hi ha denúncies interposades fa més d'un any sense resposta ni sanció. Mentrestant el mercat es va emplenant impunement de productes il·legals. El govern vol aplicar el principi de legalitat quan l'afectat és un ciutadà (com en els peatges) i quan la demanda és del tot justa. Tanmateix el mateix govern no aplica aquest principi per a les empreses que distribueixen els productes de manera il·legal en el mercat, és a dir, no etiquetats en català. A més, aquesta no és, com els peatges, una situació anòmala respecte a l'entorn immediat. El tracte discriminatori en els peatges és ben evident. Els requisits lingüístics a l'etiquetatge i instruccions són d'obligat compliment en les llengües europees comparables al català i per descomptat per al castellà a la resta d'Espanya. En aquests casos, quan hi ha denúncies, el normal és tramitar-les i retirar el producte del mercat o posar la sanció.

Arran de l'afer peatges el govern català ha fet una nota de premsa que comença així:

"Amb motiu de la negativa d'alguns conductors a pagar peatges, el Govern informa que ha de garantir el compliment de la legalitat i informa que la negativa de pagar el peatge és una infracció prevista en el Reglament General de Circulació que té una sanció mínima de 100 euros."

Per què, després de gairebé 2 anys, no s'ha fet una nota semblant pel que fa a les empreses que es neguen a etiquetar en català? Per què no ha escrit el text següent?

"Amb motiu de la negativa d'algunes empreses a no voler aplicar la normativa vigent pel que fa a les informacions de l'etiquetatge, el Govern informa que ha de garantir el compliment de la legalitat i informa que la negativa a no etiquetar en català és una infracció prevista en el Codi de Consum de Catalunya que té una sanció mínima de 10.000 euros."

De debò ens creiem el principi de legalitat? O per a uns sí i per als altres no?