Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

El català a l’empresa: un mercat d’oportunitats

Eloi Torrents

Més de trenta anys després de la recuperació de les llibertats democràtiques, la llengua catalana ha fet passos endavant en el camí cap a la normalització en àmbits com l'educació, els mitjans de comunicació, les institucions públiques o la toponímia. Tot i així, en altres àmbits, l'ús del català continua molt lluny de la normalitat. El món de l'empresa n'és un, malgrat que en els darrers anys s'hagi produït un augment de l'ús del català.

La manca d'ús del català en aspectes com l'etiquetatge i els manuals d'instruccions dels productes, els contractes, les factures o la disponibilitat lingüística en els comerços i en els serveis d'atenció al client no són producte d'una decisió racional de les empreses, sinó que són la conseqüència de dècades de prohibicions del català en el món comercial i de la política dels diferents governs espanyols per mantenir el castellà com a única llengua hegemònica en l'àmbit empresarial. Només cal recordar que actualment hi ha més de 300 disposicions que obliguen les empreses catalanes a utilitzar el castellà.

Des de la Plataforma per la Llengua ja fa més de 15 anys que treballem per aconseguir la plena presència del català en el món de l'empresa i que defensem els drets lingüístics dels consumidors catalans. Ara, per ajudar les empreses a actuar amb responsabilitat en relació a la llengua, presentem una nova eina: A l'empresa, en català. Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a l'empresa. En aquest llibret no només s'hi pot trobar la normativa legal en matèria lingüística dels diferents territori de parla catalana, sinó que també es proposen tot un seguit de pautes de bones pràctiques lingüístics en àmbits com l'atenció oral i escrita, etiquetatge, publicitat, webs, contractes, factures, entre d'altres. També es proporcionen dades sobre la importància del català i del seu mercat, amb l'objectiu de demostrar que el català és una llengua mitjana d'Europa i, per tant, rendible en el món dels negocis. En definitiva, tot el que necessiten saber les empreses en relació a la llengua catalana.

La presentació en societat del manual es va realitzar el passat dia 15 de maig al Cercle d'Economia. A més d'importants responsables polítics, l'acte va comptar amb la presència de diferents empresaris que ja actuen de manera responsable en l'àmbit lingüístic. I, el que és el més important, tots van destacar els beneficis comercials i socials que els ha reportat un ús normalitzat del català. Cada cop són més les empreses responsables amb els drets lingüístics dels consumidors catalans. No obstant això, la major part de les empreses encara no tenen prou en compte la importància dels aspectes lingüístics en la satisfacció del consumidor i en la qualitat del servei i, en conseqüència, l'oportunitat de generar negoci de manera responsable.

Estem convençuts que el llibret A l'empresa, en català. Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a l'empresa serà una eina útil per als empresaris que vulguin fer negoci amb el català i, al mateix temps, actuar de manera responsable tot respectant els drets lingüístics dels consumidors catalans. Amb el català, tots hi sortim guanyant.