Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

El català, llengua comuna a la Sagrada Família

Martí Gasull

Ha estat Setmana Santa, temps de reflexió. M'inspiro en la portalada principal de la Sagrada Família, la de la futura façana de la Glòria, obra d'en Josep Maria Subirachs sota els esquemes d'Antoni Gaudí.

Actualment ja hi ha esculpida la porta de bronze que ha de ser la porta principal de la basílica, i el simbolisme és realment contundent: en un fons amb frases de la pregària de Jesús en molt llengües, hi ha escrit en llengua catalana el Pare Nostre, en gros. El català llengua comuna, una llengua sostenible que s'obre a la majoria de llengües de la humanitat i les abraça, un emblema de l'obertura de la societat catalana al Transcendent, conjuntament amb les altres llengües, amb la resta de la humanitat. El català, tal i com simbolitza la porta escultòrica, esdevé una llengua que a casa nostra vertebra una diversitat de cultures i llengües des del respecte i l'amor, llengües que ens enriqueixen i amb qui volem compartir l'esdevenidor. És de nou l'Obra Mestra d'Antoni Gaudí que simbolitza el discurs inclusiu de la llengua catalana com a preconitzadora de la vida en comú. Gaudí va estimar la llengua catalana, i va lluitar-hi en tota mena de contextos, i ara, el majestuós temple, amb la portada esmentada i amb els seus espais, ens enlaira cap als horitzons que Gaudí havia somiat.

El discurs de la porta principal de la basílica de la Sagrada Família i de la seva construcció és també l'eina mare del treball que realitza la Plataforma per la Llengua, l'ONG del català, clau de volta de totes les actuacions: El català llengua comuna! El català suma!.

I el dia de Sant Jordi, les entitats de persones immigrades, amb l'ONG del català al davant, vam reproduïr també aquest simbolisme, a imatge de l'emblema de la porta, mitjançant la construcció d'un Muralmob per la llengua de globus que difondrem per Internet, la presència de les entitats de persones immigrades, i la celebració d'un concert per a la cohesió social: el mateix missatge, la mateixa força. La construcció d'una llengua comuna, la construcció d'un Temple per a un Poble que acull a tothom.

Missatges de cohesió són necessaris en uns moments difícils per la llengua i la societat, i no en va volem tenir un record per a les Illes. Volem posar els elements perquè el català pugui sumar, i perquè puguem aconseguir una societat cohesionada, de respecte i de convivència, un model per a altres societats.

Ha estat Setmana Santa, temps de reflexió. La Sagrada Família ens transcendeix i ens empeny a continuar defensant els ideals d'Antoni Gaudí, entre d'ells, el de potenciar i lluitar per la llengua catalana com a eix vertebrador i font de benaurança, i contribuir, d'aquesta manera, a fer un món millor, més just, de respecte, i finalment de pau...

Amén.