Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

L’ordinador en català més fàcil i ràpid: el Catalanitzador de Windows de Softcatalà

Eloi Torrents

El passat dijous 22 de març es va presentar al Col·legi de Periodistes de Catalunya el Catalanitzador de Windows, una eina desenvolupada per Softcatalà que ha rebut el suport de diferents entitats de la societat civil, entre elles la Plataforma per la Llengua, les universitats i les administracions públiques.

El Catalanitzador de Windows permet catalanitzar el vostre ordinador en quatre senzills passos i de manera automàtica. Així doncs, amb aquesta eina el Windows, el Microsoft Office i els principals navegadors del mercat són configurats de manera automàtica en català, cosa que permet navegar per la xarxa de manera que tots els webs que tinguin versió en català es mostraran directament en aquesta llengua.

Malauradament, tot i que el català compta amb una presència important a la xarxa i a les TIC, superior a la que li correspondria per volum demogràfic de parlants, el Windows encara presenta dèficits molt notables en relació amb la presència del català. I això que ja fa 10 anys que Windows disposa de versió en català, encara que de manera parcial.

Actualment, la catalanització dels sistemes operatius de Windows es realitza mitjançant paquets lingüístics produïts per Microsoft que s'han d'instal·lar manualment per sobre de les versions del Windows en espanyol o francès; és a dir, que per a Microsoft els catalanoparlants són tractats com a consumidors de segona. I a més a més, aquesta traducció és de caràcter parcial, i per exemple, la llengua predefinida de navegació no canvia. Per tant, el navegador continua prioritzant les versions en castellà o francès del webs visitats. D'altra banda, adquirir un ordinador que treballi amb Windows que estigui predeterminat en català és gairebé una missió impossible. La principal conseqüència de totes aquestes mancances és la important infrarepresentació de la visibilitat dels catalanoparlants a la xarxa.

Des de la Plataforma per la Llengua volem felicitar Softcatalà per aquesta magnífica iniciativa i animem a tots els usuaris informàtics a emprar el Catalanitzador de Windows.