Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

El nostre èxit

Daniel Mundet

Ara fa uns dies vam conèixer la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya sobre la immersió lingüística. La Plataforma per la Llengua, en tant que entitat membre de la coordinadora d'entitats Somescola.cat, va participar en el posicionament unitari que es va fer de la sentència. El model lingüístic i els programes d'immersió no resulten afectats per la sentència a nivell de principi general però el Tribunal, a partir de les demandes de només tres famílies perquè els seus fills siguin escolaritzats en castellà, estableix una escolarització a la carta on és possible que uns pares decideixin sobre un aspecte central del currículum educatiu, pel damunt de la llei i dels projectes educatius del centre. Esperpèntic.

L'impacte i la mobilització que la primera de les sentències va originar en el si de la societat civil ha estat formidable. S'ha mostrat que veritablement la defensa de la llengua i la defensa del model d'escola catalana és una línia vermella que la societat en el seu conjunt defensa amb contundència. Han estat molts mesos de destinar energies a la conscienciació i a la mobilització. Arribats a aquest punt, aquesta última sentència manté ambigüitats que faran que es mantingui viva la confrontació. A més a més hi ha pendent de conèixer la sentència relativa al recurs presentat contra la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) que, segons com, pot tenir un impacte molt gran.

De manera paral•lela, aquests darrers mesos hem pogut comprovar com el govern Balear, presidit per José Ramon Bauzá ha iniciat una política en contra de la llengua catalana sense precedents des de la desaparició de la democràcia. L'eliminació del requisit lingüístic pels funcionaris és un cas únic en qualsevol país democràtic. El seu govern està fent la retallada de drets lingüístics més gran des del final de la dictadura franquista, amb la complicitat silenciosa del govern de l'estat.

Les dues situacions són coincidents en el temps i coincidents en l'estratègia unitarista de l'Estat espanyol, on qualsevol intent de disposar d'una situació d'igualtat de la llengua catalana respecte la castellana topa amb l'acció de les institucions de l'estat. Si repassem les entrades en aquest bloc veurem que aquest és un tema molt recurrent. No podem deixar de donar resposta a aquestes situacions però ho hem de fer sense deixar de tenir paciència i pensar en positiu, en nous projectes i propostes per fer que la llengua avanci en tots els àmbits i continuï sent un projecte integrador amb un ampli suport social. Aquest és el nostre èxit, i per això som on som i continuarem treballant.