D'aquesta manera, es volen denunciar les baixes condicions laborals als països empobrits, sobretot entre infants i dones, i la sobreexplotació dels recursos naturals que es provoca, la qual pot esdevenir una de les fonts del canvi climàtic.
Quan parlem de consum responsable i de sostenibilitat també hem d'incloure la llengua. Malauradament també és encara un espai de consum per normalitzar. En el cas de les joguines només el 6% que es venen a Catalunya són en català. En concret 750 productes inclouen la llengua catalana, com a mínim a les instruccions, capsa, o a l'embolcall. L'oferta en català d'aquest mercat ocupa una vuitantena d'empreses. La tasca de normalització lingüística s'ha de fer tant pel que fa a la sensibilització a consumidors (infants, nois i noies i també pares i mares) com també en el sector de les empreses productores i distribuïdores.
L'altre dia em vaig trobar en una situació molt surrealista: en una botiga de joguines uns pares d'origen llatinoamericà estaven mirant una joguina en català, en concret una nina que cantava en català (només n'hi ha 7 models en tot el mercat!). Doncs la dependenta els va atendre en castellà. I això que la nina canta "el gegant del pi" i "la lluna la pruna"! Us semblarà molt xocant però malauradament aquestes actituds, que evidentment no ajuden gens a la integració i a la cohesió social dels nouvinguts, són encara massa habituals a casa nostra.
La presència del català en el mercat del joc i les joguines augmenta tímidament, de fet enguany a la festa del joc i la joguina en català vam notar un augment de la presència de famílies nouvingudes que s'interessaven per la festa i demanaven informació d'on podien comprar joguines en català.
És un cercle molt llarg on no s'hi val badar perquè tothom hi tí el seu paper de responsabilitat lingüística: empresaris, botiguers i consumidors!
Jo tinc molt clar quin és el meu propòsit per al 2012: que els meu fills puguin jugar en català!