Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

El català en el món socioeconòmic i les responsabilitats compartides

Martí Gasull

El passat 27 d'octubre vam participar a la Jornada "Consum i llengua" jornades de Consum català, organitzades amb la col·laboració de la Plataforma per la Llengua. Creiem que van ser interessants de cara a debatre, des de diferents punts de vista, com es pot aplicar la normativa lingüística a les empreses, especialment el Codi del consum, vencent possibles temors i aconseguint l'objectiu que el català, en breu, sigui tractat com les altres llengües comparables en nombre de parlants i en països democràtics en el món socioeconòmic.

Un dels temes que vam tractar va ser el de l'etiquetatge: actualment 198 disposicions imposen l'etiquetatge en castellà als territoris de parla catalana, i per tant, cal aplicar el Codi del consum, que equipara bastant el català i el castellà en pro de solucionar aquest greuge comparatiu. Cal destacar que el català és rendible comercialment, i que les empreses que han introduït també el català a l'etiquetatge els ha anat bé. Les empreses han de superar determinades inèrcies, que vénen de temps passats, i cal ajudar-les.

El Govern, tal i com va destacar a les jornades, aplicarà el codi, però fent una labor informativa prèvia, i d'acord amb els plans que s'estan preparant. questa tasca informativa tampoc té un termini fix massa clar.

La feina de la Plataforma per la Llengua és ajudar les empreses a tractar el català amb normalitat amb els beneficis que això comporta, i per tant, en el cas que ens ocupa, que el català sigui present a l'etiquetatge i el Codi s'apliqui en la resta d'aspectes lingüístics. Fer propostes i col·laborar per tal que el codi del consum es compleixi, de manera gradual però ferma, és un dels nostres objectius tant de la Plataforma per la Llengua com de consum català. Les afirmacions que es van difondre d'un excàrrec de l'anterior Govern arran de les jornades en la línia que l'actual Govern de la Generalitat de Catalunya no aplicarà el Codi del consum no ens ajuden i sota el meu parer, van ser irresponsables. De primer,  perquè els representants del Govern a les jornades no ho van afirmar pas si no al contrari, van dir que el Codi del consum s'aplicarà progressivament a les empreses sense que hi hagi un termini fix. Seran flexibles però no eximeixen el seu compliment: és més, el mateix portaveu del Govern i secretari de la Presidència afirmava al juliol la voluntat d'aplicar aquesta normativa, i n'explicava els motius. De segon, perquè afirmacions com aquesta generen confusió i ens treuen força a l'hora de parlar amb les empreses i amb les administracions. Justament el que ens cal és que el Codi sigui considerat com una llei amb tot el pes, amb l'objectiu de millorar l'atenció als ciutadans. Ens cal motivar les empreses, òbviament, i si no acompleixen, demanar que es prenguin mesures, però és molt important maldar per tenir-les motivades. Determinades declaracions públiques  com les que es van fer per part d'aquest excàrrec de Consum no ajuden de cap manera perquè estan en la línia oposada al que necessitem justament per tal que la llengua avanci. Cal que els que apostem pel català, pels drets dels ciutadans i pel discurs del benestar implícit en el lema "el català suma" fem pinya i anem plegats, i que no juguem políticament en qüestions de llengua. Perquè des de la unió i la complicitat aconseguirem que la llengua catalana pugui ser tractada en peu d'igualtat amb la resta de llengües europees, generarem benestar i cohesió i satisfarem la ciutadania.