Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Lip dub per la llengua com a eina pedagògica

Eulàlia Buch i Ros

El lip dub que vam gravar el passat 15 i 16 d'abril i que ja ha superat les 40.000 visites a la xarxa (http://www.youtube.com/watch?v=kWm0gqsjuoI) està esdevenint un èxit també en l'àmbit educatiu.

Així ens ho demostren instituts d'arreu del país i escoles de primària que ens diuen aquests dies que estan visualitzant la gravació a l'aula tot treballant el contingut que transmet.

Tenint en compte la procedència diversa de  l'alumnat de les aules catalanes es prioritza com a objectiu el coneixement i l'ús de la llengua catalana com a eina integradora. La visualització d'aquest material està permetent treballar amb l'alumnat diferents capacitats i competències, com ara les socials i ciutadanes,  i les lingüístiques i culturals.

És un lip dub amb missatge, més enllà de compartir una bona estona en un espai concret, està transmeten valors lligats a la interculturalitat i la convivència, valors lligats a la integració i la diversitat cultural. La llengua com a punt d'unió entre les diferents cultures, la llengua com element clau d'inclusió social. Realitats que són el punt de mira de l'educació d'avui i que es veuen cada dia a l'aula de les escoles del nostre país.

Un lip dub que vol transmetre l'atenció a la diversitat i al reforçament de les identitats a partir de la llengua catalana com a llengua comuna compartida.

Les persones que fan d'enllaç en aquest lip dub són molt peculiars: vam convidar una vintena de "cares conegudes" que van  ballar amb nosaltres la cançó del grup manresà Gossos, Corren.

Al llarg dels 7 minuts de gravació podem veure el Joel Joan, el Carles Prats, el grup Macedònia, el Xavier Grasset, el Jordi Martínez i la Lina entre d'altres, compartint la llengua amb les comparses dels col·lectius de nouvinguts: els joves jugadors de criquet del col·lectiu pakistanès, els balls del Paraguai, les danses eslovaques, els instruments tradicionals russos, el hip hop a ritme llatí o la rumba dels amazics.

Hem comptabilitzat que al llarg de la gravació van participar persones de més de 40 nacionalitats diferents que parlaven més de 65 llengües diferents.

Un espai comú per tothom amb "el català, llengua comuna" com a única bandera per reivindicar la llengua com a eina d'intregració i cohesió social.

Eulàlia Buch i Ros