Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Llengua comuna: les dades.

Plataforma per la Llengua

Fa uns dies es van donar a conèixer els resultats de l'enquesta Coneixements i usos del català a Catalunya el 2010, dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura.
És l'estudi més complet que es realitza i que, vistes les retallades, mai es realitzarà. Perquè en copsem la dimensió, aquest estudi es fa a partir  d'una mostra de 33.000 individus entrevistats personalment (cara a cara). Les dades es publiquen 6 cops al llarg de l'any, 30 dies després de finalitzar el treball de camp. És una mostra molt gran i amb unes dades molt actuals.

Els resultats del darrer baròmetre ens mostren una realitat social complexa que cal que estudiem i analitzem amb deteniment. A grans trets, tots els catalans entenen, saben parlar i saben escriure el castellà, i el 95% entén el català, el 77% el parla i el 60% l'escriu. Pel que fa als usos, el 56% dels catalans fan ús habitual del castellà, el 39% del català i el 4% d'altres llengües. Ara bé, si prenem en consideració el paper central que han tingut les migracions en la configuració de la societat catalana, resulta que el 56% dels catalans van tenir el castellà com a llengua inicial, el 35% el català i el 7% altres llengües.

És possible que a aquestes alçades el lector se senti marejat amb totes aquestes xifres, però cal que ens fixem en el diferencial entre els percentatges de la llengua d'ús habitual i els percentatges de les llengües inicials. Hi ha un diferencial de quatre punts percentuals en favor del català. És a dir, que la llengua catalana té una capacitat d'atracció que no té cap altra llengua a Catalunya. Aquesta dada és de gran interès perquè ens confirma el reconeixement i la funció social de la llengua catalana com a llengua comuna.

Precisament aquest és el missatge de la Plataforma per la Llengua que volem transmetre amb l'organització del primer lip dub per la llengua, que es farà els dies 15 i 16 d'abril a Barcelona. El nostre objectiu és donar a conèixer la llengua catalana arreu del món. Aquesta iniciativa surt de la Xarxa d'Entitats de Nouvinguts, formada per 23 entitats i per la Plataforma per la Llengua, amb l'objectiu de promocionar el català com a llengua comuna. Les dades de la darrera onada del Baròmetre ens confirmen que si seguim treballant en aquesta línia consolidarem una societat cohesionada al voltant de la llengua catalana, llengua comuna.

Plataforma per la Llengua