Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

Instruccions per signar un conveni pel català que no vols que s’acompleixi

Bernat Gasull

El febrer del 2007 el govern de la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de Governació i Administracions Públiques, amb l'aleshores conseller Joan Puigcercós, va signar un conveni històric amb els fabricants de telèfons mòbils i les companyies operadores (el podeu llegir ací ): abans del 31 de desembre del 2008 la situació a la telefonia mòbil pel que fa al català havia de fer un tomb substancial.

El ciutadà català deixaria de ser un consumidor de segona en aquest aspecte i disposaria dels serveis en català (en situació precària oimés en les companyies operadores de telefonia mòbil).

I doncs!? Què va passar amb tot plegat? Doncs, com avançàvem ja en aquest blog aquest desembre, no va anar no gaire bé. Vaja... sí que s'ha acomplert en bona part pel que fa les empreses fabricants d'aparells (l'opció en català és prou alta) i en el paper de l'administració en relació als fabricants. En aquest aspecte en destaquem el web www.elteumobil.cat, on s'informa dels terminals disponibles en català, i una sèrie d'acords amb diversos fabricants, alguns prou reeixidors. Però les operadores Movistar, Vodafone i Orange van fer i fan l'orni i no han acomplert ni de lluny el conveni (podeu consultar l'estudi ací ). Per posar alguns exemples, si els contractes haurien d'estar en el 100% dels casos disponibles en català, només s'hi poden trobar en un 24% a Movistar, en un 11%  a Vodafone i en un 10% a Orange. Si els SMS que envia la companyia haurien de poder ser rebuts el 100% en català, només en són un 24% a Movistar, un 9% a Vodafone i un 7% a Orange. Si les trucades que fa la companyia haurien de poder ser rebudes el 100% en català, només ho poden ser un 21% a Movistar, un 15% a Vodafone i un 8% a Orange. Si el servei telefònic d'atenció telefònica hauria de poder ser en català al 100%, només ho pot ser en un 21% a Movistar, en un 15% a Vodafone i en un 8% Orange (vegeu l'estudi per conèixer el tipus de tractament i metodologia utilitzats)

Com va valorar la Generalitat de Catalunya el fet que les companyies operadores no havien fet la feina a desembre del 2008? Doncs no en va fer cap valoració més enllà d'un seguiment de les dades (que coneixia); simplement va entendre que no es renovava el conveni i que a partir del 2009 no calia acomplir-lo perquè el dia 1 de gener ja no era vigent. Vet ací. Al llarg del 2007 i 2008 no hi havia una exigència moral vers les empreses perquè s'entenia que hi havia temps fins al 31 de desembre per acomplir el conveni. El dia 30 de desembre però l'acompliment era a les beceroles. Les operadores tenien un dia per acomplir-lo. Però no si van posar tampoc el 31 (naturalment) i finalment el dia 2 (l'1 deurien estar de xauxa celebrant el Cap d'any) ja no calia fer res, perquè segons ens comunica l'administració el conveni ja no era vigent.

Enhorabona!