Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

El 23 de gener d’enguany, un dia clau per a la llengua catalana Què passarà el 23 de gener?

Bernat Gasull

Què passarà el 23 de gener?

El 23 de gener del 2011, és la data fixada de termini per la qual totes les grans empreses del nostre país hauran, per primer cop, d'etiquetar les dades bàsiques dels productes en català. Així ho estableix el Codi de consum de Catalunya, aprovat a començament d'estiu pel Parlament. Per a les empreses mitjanes i petites el termini s'allarga fins al 23 de juliol.

Això vol dir que quan anem al supermercat a finals de gener ja trobarem tots els productes adaptats a la llei?

Segurament les empreses amb departaments jurídics més eficients, les més modernes i innovadores, doncs sí. Així mateix les que ja s'han avançat o ja fa temps que actuen responsablement amb el consumidor. Per a la resta d'empreses, de segur que la previsió haurà estat menys fina i encara tindran estocs d'embalatge vells. Si bé se suposa que a partir del 23 de gener els nous productes de fàbrica ja hauran d'estar adaptats, és lògic pensar que hi ha productes que encara poden trigar uns mesos a arribar a les botigues.

Què passarà amb les empreses que decideixin vendre fora de la legislació vigent pel que fa al català?

Serien casos amb una forta connotació ideològica al darrera, força estranya. Actualment (desembre 2010) hi ha 196 disposicions que obliguen a etiquetar els productes en castellà, amb sancions previstes si no es fa. Es pot dir que totes les grans multinacionals acompleixen aquestes 196 disposicions pel que fa el castellà; incomplir aquesta llei pel que fa al català, significaria un doble barem en el tractament legal, i per tant una negativa amb alt contingut ideològic que defugiria les normes del mercat.  Per a aquests casos (esperem que comptats) hi ha, com en les lleis pel que fa al castellà (per bé en general no tan dur), un sistema de sancions, i el consumidor pot recórrer a la denúncia.

El govern està obligat a tramitar aquestes denúncies?

Per descomptat, el govern no pot negar-se a aplicar una llei que el Parlament ha aprovat.

On puc trobar més informació de tot plegat?

Pel que fa al nou Codi de Consum, podeu consultar-lo ací, pel que fa a l'etiquetatge en destaquem els articles 128.1 i 211.5. Sobre la maquinària impositiva i desmesurada del castellà en l'etiquetatge amb les  196 disposicions que obliguen a etiquetar en castellà a Catalunya podeu seguir el darrer informe ací.