"El català suma"

"El català suma" és la nova campanya de sensibilització de la Plataforma per la Llengua, un nou pas en la tasca que l'organització realitza des de fa ja 15 anys. La campanya dóna a conèixer diverses dades estadístiques i comparatives la situació del català en diferents àmbits de la societat. Vegeu: www.elcatalasuma.cat.

Tot seguit, es vol recordar que la nostra llengua encara es troba molt lluny del reconeixement de què gaudeixen en el context de la Unió Europea i dels països de tradició democràtica les llengües amb pes demogràfic i comercial similar. La campanya pretén també obtenir la implicació de tothom perquè posi el seu gra de sorra per millorar aquesta situació.

La campanya "El català suma" desplegarà tot de missatges i xifres que posen de manifest, d'una banda, la vigència i pes específic del català en l'àmbit internacional i en molts sectors econòmics i culturals i, de l'altra, la discriminació que encara experimenta. Per això, la campanya pretén tant explicar amb xifres la situació actual de la llengua catalana a la ciutadania com generar debat i reflexió i incitar a actuar per millorar-ne els aspectes més negatius: a sumar pel català. La campanya es desplegarà mitjançant diverses accions al llarg de l'any que posaran de relleu dades lingüístiques sobre diversos àmbits de la societat. La primera acció remarcarà la desigualtat entre el català i el castellà al cinema: només el 3% del cinema que s'exhibeix actualment a les nostres pantalles de cinema és en català. Aquesta inexplicable desigualtat, però, es dóna en un context en què el català es mostra com una llengua perfectament rendible. Així ho demostren diverses xifres que la campanya dóna a conèixer: entre el 2006 i el 2007, a cada sessió de cinema en català hi van anar una mitjana de 31 espectadors, mentre que a les sessions en castellà hi van anar una mitjana de 28 espectadors.  A més, tot i el descens continu d'espectadors arreu (a Catalunya, a l'Estat espanyol i a Europa), el nombre d'espectadors de cinema en català continua experimentant any rere any increments significatius. Per exemple, del 2006 al 2007, el nombre d'espectadors de cinema en català (comptant-hi les versions originals, subtitulades i doblades) va augmentar d'un 15,4%, de 624.856 a 738.815. El català també creix cada any en nombre de títols (146 títols el 2007 enfront dels 107 títols exhibits l'any anterior) i en recaptació (d'uns 3.600 milers d'euros el 2006 a més de 4.200 milers el 2007).

Fins a final d'any, se succeiran tot un seguit d'accions que mostraran dades similars en relació a d'altres sectors, totes seguint la mateixa imatge, que representa una mena de joc de construccions tipus Lego. Aquesta tipografia modular simbolitza una idea força que dóna continuïtat a la campanya: la llengua la fem entre tots, peça a peça, i l'aportació de tothom suma fins a aconseguir que el català es trobi en la situació que li pertoca. L'eina principal a través de la qual es desenvoluparà la campanya és el web http://www.elcatalasuma.cat/. però les diferents dades i missatges aniran apareixent en diversos suports gràfics i publicitaris des d'avui mateix.

El llançament d'aquesta nova campanya coincideix amb la celebració del quinzè aniversari de l'entitat, una trajectòria farcida d'èxits que l'any passat va rebre el reconeixement del Premi Nacional de Cultura a la Projecció Social de la Llengua Catalana, atorgat per la Generalitat de Catalunya.