La Plataforma per la Llengua denuncia que Hisenda no tramita la pensió a una vídua per presentar el certificat de defunció en català

La Plataforma per la Llengua ha emprès accions per denunciar davant l’Oficina de Garanties Lingüístiques de la Generalitat de Catalunya un nou cas de discriminació lingüística que està patint una ciutadana catalana. El cas es remunta a principis de setembre quan Maria Dolors Terrón Sacristán va iniciar els tràmits per sol·licitar la pensió de viduïtat a la Delegació d’Hisenda a Madrid. Els seus advocats va fer arribar a l’administració estatal el certificat de defunció del seu marit en català, conjuntament amb el certificat internacional, pel fet d’haver mort en territori francès.

Malgrat haver acomplert amb tots els requeriments exigits en l’actual ordenament jurídic, la Delegació d’Hisenda va comunicar a la Maria Dolors que no acceptava el document per no està escrit en espanyol, i la va amenaçar amb aturar la sol·licitud si no se’ls hi lliurava el document en aquesta llengua, afegint que si no, puede quedar por ahí entretenido por cualquier otro compañero.

L’entitat vol denunciar que la Delegació d’Hisenda de Madrid està incomplint la legislació vigent i vulnerant els drets lingüístics i civils dels ciutadans catalans. La Llei de Política Lingüística estableix en l’article 12 que l’administració estatal ha de tramitar els escrits presentats en català, que tenen, en tot cas, plena eficàcia jurídica i l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en l’article 33 explicita que els ciutadans en les relacions amb els registres públics tenen dret a utilitzar la llengua oficial que escullin en totes les actuacions, sense que puguin patir indefensió ni dilacions indegudes a causa de la llengua emprada, ni se’ls pugui exigir cap mena de traducció.

Des de la Plataforma per la Llengua es vol reiterar el rebuig frontal davant d’aquesta nova vulneració dels drets civils i lingüístics dels ciutadans i refermar el compromís de l’entitat en la defensa dels drets dels ciutadans. Al mateix temps, demana a les institucions catalanes que prenguin les mesures oportunes per garantir que casos com aquest no es tornin a repetir. Descarregueu-vos aquí la carta on Maria Dolors Terrón Sacristán denuncia aquesta situació.