El Blog de la CatalApp ← Altres articles

Aquest estiu, no et deixis la CatalApp a casa

Quantes vegades, mentre viatges a l'estiu per territori de parla catalana, has entrat en un establiment i t'han pogut atendre en diverses llengües estrangeres, però no en català?

Darrera setmana d'agost. Gaudint de les meves vacances en una localitat costanera. Em disposo a fer un bon àpat al restaurant de l'hotel on m'allotjo. La meva sorpresa arriba quan la persona que m'atén es dirigeix a mi en anglès. Li responc que no cal que faci l'esforç per parlar en una altra llengua perquè soc autòcton i podem mantenir la conversa en català. Seguidament, amb un castellà poc fluid, em respon que li sap molt greu, però que no podem continuar mantenint aquella conversa perquè ni entén ni parla aquella llengua estranya amb la que me li adreço.

Encuriosit, li demano amablement en quants idiomes pot atendre els clients del restaurant. En cinc idiomes, em respon. Cap n'és el català.

Com a consumidors ens agrada la varietat i rebre un bon servei. Valorem la qualitat del producte que consumim, les condicions higièniques i la netedat de l'establiment o l'amabilitat de la persona que ens atén. Així doncs, per què no podem voler valorar la responsabilitat lingüística de l'empresa? Com a ciutadans i com a consumidors també tenim dret a ser atesos en la nostra llengua, perquè aquest també és un tret característic d'una bona atenció.

Els catalanoparlants ens trobem en moltes ocasions en situacions discriminatòries i desagradables, i durant l'estiu, possiblement amb més freqüència. La forta afluència de turisme fa que moltes localitats del territori de parla catalana s'adaptin a les exigències lingüístiques dels turistes, però sovint en detriment de la llengua catalana.

És per aquest motiu que encara hi ha molta feina a fer. I aquesta tasca comença per fer ús de la nostra llengua en establiments i comerços arreu del territori, també a l'estiu.

Més enllà de garantir els drets dels consumidors, la CatalApp també està pensada perquè les empreses prenguin consciència de la importància d'oferir els seus serveis en català, i així puguin millorar la satisfacció i la fidelització dels seus clients.

Des de la Plataforma per la Llengua animem a tots els usuaris de la CatalApp a promoure l'ús del català durant les vacances, i així poder viure plenament en català.

Aquest estiu, tant si passes uns dies a les platges de l'Alguer o Menorca com si vas als Pirineus de la Catalunya del Nord, no et deixis la CatalApp a casa!